SAF: alternativt flygbränsle

Flygplan behöver bränsle för att flyga. Men att tillverka och använda bränsle orsakar skadliga utsläpp, såsom koldioxid. Denna växthusgas bidrar till den globala uppvärmningen genom att fånga in värme. SAF är ett bättre alternativ till vanligt flygbränsle och har en lägre miljöpåverkan. Tyvärr använder vi nu lite av det eftersom det är svårt att få tag på och dyrt. Genom att gradvis använda mer SAF strävar vi efter att utveckla marknaden och sänka priserna. Upptäck fördelarna med SAF och hur du kan hjälpa oss att använda mer av det.

Vad är hållbart flygbränsle?

SAF står för ”Sustainable Aviation Fuel” (Hållbart flygbränsle), begreppet vår bransch använder för att beskriva ett bättre alternativ till vanligt flygbränsle. Vi föredrar att kalla det ”alternativt flygbränsle” eftersom SAF fortfarande producerar skadliga utsläpp och inte är helt hållbart.

I enlighet med EU:s regler ingår från och med 2025 i genomsnitt 2 % SAF på flygresor som avgår från Europa. Även om detta är en ökning så är effekten av SAF fortfarande begränsad. Därför måste vi prioritera SAF för att utnyttja dess fördelar på ett bättre sätt.

Fördelarna med SAF*

Det är bättre att använda SAF på grund av att:

  • det tillverkas av icke-fossila resurser, såsom använd matolja.
  • Även om SAF släpper ut samma mängd koldioxid under flygningar så är dess koldioxidavtryck minst 65 % lägre under hela livscykeln (från produktion till förbränning).
  • Detta innebär mindre utsläpp av andra skadliga ämnen som partiklar och svavel, vilket påverkar den lokala luftkvaliteten på marken.

* Vi väljer endast SAF som lever upp till Europeiska unionens hållbarhetskriterier enligt definitionen i ReFuelEU Aviation Regulation.

Vad gör SAF bättre?

SAF är ett bättre alternativ till vanligt bränsle för flygplan (fossilt fotogen). Koldioxidpåvekan från det SAF vi använder ärminst 65 % lägre än för vanligt bränslefrån produktion till förbränning. Men under flygningen släpper både SAF och vanligt flygbränsle ut samma mängd koldioxid. Hur är det möjligt?

Det är på grund av att hela livscykeln för råvarorna beaktas, inklusive hur de produceras och bearbetas. Till exempel tar biologiska råvaror såsom grödor upp koldioxid från atmosfären under tiden de växer.

Vårt SAF kommer huvudsakligen från använd matolja, en avfallsprodukt. Kolet i denna olja är förknippat med dess första användning (fritera chips). Under produktion, distribution, transport och förbränning av SAF släpps koldioxid ut. Men den totala mängden koldioxidutsläpp är mycket lägre än de som kommer från fossila bränslen: minst 65 % lägre för det SAF som vi använder.

Dessutom tillför återanvändningen av matolja inte någon ny koldioxid i atmosfären. När det gäller fossila bränslen frigörs kol som lagras under jord i form av koldioxid vid förbränning. 

Vilken typ av alternativt flygbränsle använder KLM?

Vi köper endast SAF som tillverkas av råvaror som inte konkurrerar med foder- eller livsmedelsproduktionen och som har minimal effekt på den biologiska mångfalden. Av denna anledning använder vi inte soja- och palmolja eller deras biprodukter för att producera flygbränsle.

Allt SAF vi köper uppfyller kriterierna som utfärdats av:

Fortfarande en liten effekt

För att öka användningen av SAF började vi lägga till en liten procentandel i bränslesystemet på Schiphols flygplats 2022: 0,5 % för varje avgående flyg. Under 2023 och 2024 ökade vi detta till i genomsnitt 1 % SAF. Från och med 2025 kräver EU:s regler att bränsleleverantörer lägger till i genomsnitt 2 % SAF till bränsleleveranser på europeiska flygplatser.

Därför inkluderar vi nu en SAF-avgift på alla våra biljetter för flygresor från Europa. Prisökningen beror på din resklass och avståndet för din flygning. Alla avgifter kommer att användas helt för att köpa SAF.

Även om vi använder mer SAF så utgör det fortfarande bara en liten del av allt vårt bränsle. Det beror på att tillgången till SAF är begränsad och kostar tre till fyra gånger mer än vanligt bränsle. Det betyder att vi bara kan dra nytta av fördelarna med SAF i liten utsträckning.

Utnyttja fördelarna med SAF tillsammans

Det är viktigt för KLM och andra flygbolag att fokusera på SAF för att vidareutveckla denna marknad. Vi hoppas att detta kommer att driva ner priserna och göra det möjligt för oss att använda mer SAF. Vårt mål: 10 % SAF år 2030, baserat på vår totala förbrukning av fotogen.

Det är anledningen till att vi samarbetar med företag som flyger med oss för affärs- eller frakttransporter. Passagerare kan göra en liten skillnad genom att lägga till extra SAF i sin bokning. Genom dessa kollektiva ansträngningar använde vi 10 % av den globala produktionen av SAF 2023, och vi är fast beslutna att ytterligare påskynda användningen och produktionen av SAF.

Bidra till SAF

När du bokar en KLM-flygning kan du frivilligt bidra till extra SAF. Vi erbjuder tre bidragsnivåer baserat på den uppskattade mängden bränsle som behövs per passagerare på din flygresa och priset på SAF vid bokningstillfället.

Beroende på hur mycket du bidrar så hjälper du oss att finansiera inköp av SAF som motsvarar hela eller delar av detta bränsle. Vid uppskattning av bränsle tar vi hänsyn till faktorer som flygplanstyp, flygsträcka, lastvikt, antal passagerare och den resklass som du har bokat.

Du kommer också att se hur ditt bidrag hjälper till att minska vår beräknade koldioxidpåverkan genom att extra SAF läggs till för en framtida flygresa. Bara för att förtydliga så kommer ditt bidrag inte att tillsättas som extra SAF i ditt flygplan, och det kommer inte heller att minska koldioxidutsläppen under din flygning. Det gör det dock möjligt för oss att köpa in lite mer SAF för att tillsätta i flygplatsens bränslesystem.

Det är vårt ansvar att minska påverkan av att flyga och bli mindre beroende av fossila bränslen. Det extra SAF du betalar för gör en liten skillnad för att nå detta mål.

Priser för hållbart flygbränsle per destination

Genomsnittligt koldioxidutsläpp per passagerare

När du köper extra SAF uppskattar vi de genomsnittliga bränslerelaterade koldioxidutsläppen per passagerare. Vi visar också den uppskattade minskningen av koldioxidpåverkan från ditt frivilliga bidrag. Dessa uppskattningar beräknas med vår koldioxidkalkylator. Kalkylatorn tar hänsyn till faktorer som flygplanstyp, flygrutt, resklass, lastfaktor och priset på SAF vid bokningstillfället.

Varje år granskas KLM av redovisningsorganisationen KPMG för att verifiera om våra beräkningsmetoder överensstämmer med de metoder som beskrivs nedan och om de är i linje internationella riktlinjer. Du hittar detaljerna för denna granskning i KPMG:s granskningsrapport.

Våra senaste metoder och revisionsrapport:

Är du nyfiken på de beräknade koldioxidutsläppen från din flygresa? Du kan se det i Min resa eller när du bokar en flygresa.

Lägg till extra SAF i din bokning

Du kan frivilligt bidra till extra SAF när du gör din bokning. Om du redan har en bokning och vill lägga till extra SAF utöver den obligatoriska avgiften kan du göra det via Min resa.

Det här gör vi med ditt bidrag till hållbart flygbränsle

Vi använder hela ditt bidrag till förmån för SAF. Det extra SAF läggs till i bränslesystemet på Schiphols flygplats (eller någon av de andra flygplatserna där vi lägger till SAF). Detta innebär att det SAF du bidragit till inte kommer att användas för din specifika flygning. Det skulle vara logistiskt ineffektivt och komplicerat att ordna. Beroende på produktens tillgänglighet på marknaden strävar vi efter att lägga till det extra SAF inom 12 månader efter ditt flygs avgång.

Då vi lägger till SAF i flygplatsens bränslesystem avgår även andra flygningar med mer SAF ombord. Men eftersom de andra flygbolagen inte betalade för samma volym SAF kan de inte göra anspråk på koldioxidminskningen. KLM granskas årligen för att säkerställa att den påstådda CO₂-minskningen motsvarar de SAF-certifikat vi har fått.

Den obligatoriska SAF-avgiften som ingår i din biljett och alla andra SAF-relaterade förmåner vi får via våra olika program används för att köpa SAF. Vi kommer inte att använda ditt frivilliga bidrag för att uppfylla SAF-inblandningsmandat.

Vill du göra mer?

Du kan göra något för att minska din resas klimatpåverkan. Det bästa sättet är att välja andra typer av transportmedel än flyg för (delar av) din resa, som att resa med tåg, buss eller elbil. På vissa destinationer är detta möjligt genom KLM eftersom vi arbetar med Eurostar. Vi erbjuder en biljett som täcker både flyg och höghastighetståg. Tåget är ett bättre val än ett kort anslutningsflyg.

Det finns också andra sätt att hjälpa till, om än lite grann. Packa till exempel lättare bagage eller ta med egna hörlurar och vattenflaska. Du kan också välja att investera i ett av våra utvalda naturförnyelseprojekt. Detta kommer inte att ändra miljöpåverkan för din resa, men det kommer att bidra till att stödja skadade ekosystem.

Mer om förnyelse av naturen

Vanliga frågor