Meddelande om skydd av personuppgifter
Vårt integritetsåtagande gentemot dig
När du använder våra produkter och tjänster litar du på att din information är säker hos oss. Vi tycker att detta förhållande är oerhört viktigt och lovar dig följande.
- Vi behandlar alltid dina uppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsregler och annan tillämplig integritetslagstiftning för att skydda dem från obehörig åtkomst och för att säkerställa säkra dataöverföringar.
- Vi är transparenta med hur vi använder de uppgifter som samlas in från dig.
- Vi gör klart för dig vad du har för nytta av att dela dina uppgifter med oss och matchar vår kommunikation med dina behov och preferenser.
- Vi gör detta på ett lättförståeligt språk under hela resan med KLM och partnerflygbolag.
- Vi ger dig kontroll över dina uppgifter och kommer att använda din feedback för kontinuerlig förbättring.
- Vi ser till att dina uppgifter är säkra hos oss. I den osannolika händelsen av dataintrång kommer vi att se till att stoppa läckan så snart som möjligt och informera dig omedelbart.
- Om vi behöver lämna ut dina uppgifter utanför vår organisation, beskriver vi detta uttryckligen i vårt meddelande om skydd av personuppgifter. Vi varken delar, säljer eller ger din personliga information till någon extern organisation utan ditt uttryckliga medgivande.
- Vi är pålitliga med dina uppgifter och strävar efter internationella certifieringar (t.ex. ISO-27001).
Om detta meddelande om skydd av personuppgifter
Detta meddelande om skydd av personuppgifter gäller för alla personuppgifter som KLM behandlar när kunder använder våra webbplatser, mobilappar eller kontaktar oss. Vi behandlar dina personuppgifter främst för att hantera dina bokningar, arrangera dina resor och köp samt för att besvara dina frågor. Vi kan även använda dina uppgifter för att skicka erbjudanden som är anpassade efter dina intressen och preferenser.
I detta meddelande om skydd av personuppgifter tillhandahåller vi mer information om de personuppgifter vi samlar in och använder samt vilka dina rättigheter är. Klicka på relevant stycke nedan för mer information.
Vi är Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (även känt som KLM Royal Dutch Airlines eller KLM), ett nederländskt flygbolag med huvudkontor på Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen, Nederländerna.
Vi erbjuder vårt företagslojalitetsprogram bluebiz i partnerskap med vårt koncernföretag Air France. Air France (Société Air France, S.A.) är ett flygbolag med kontor på Rue de Paris 45, F-95747 Roissy CDG Cedex, Frankrike. Vi är gemensamt ansvariga för insamlingen och användningen av dina personuppgifter för lojalitetsprogrammet bluebiz. Vi har implementerat en överenskommelse som förtydligar våra respektive ansvar för att efterfölja den tillämpliga integritetslagstiftningen. I korthet innebär det att vi har samtyckt till att du kan kontakta antingen KLM:s eller Air Frances sekretessavdelning (se 8 ”Dina rättigheter” nedan) om du vill utöva dina rättigheter eller om du har några klagomål om insamlingen eller användningen av dina personuppgifter. KLM och Air France kommer att vid behov hjälpa varandra för att säkerställa att du kan utöva dina rättigheter. Dessutom arbetar vi tillsammans för att säkerställa att dina frågor och klagomål behandlas på ett korrekt sätt.
Med vårt dotterbolag Transavia Airlines CV (”Transavia”, också en del av koncernen Air France-KLM) utbyter vi personuppgifter om passagerare som har orsakat (allvarliga) olägenheter och som har nekats ombordstigning (se även 2.1 (J), 4.1 (G) och 5.3 nedan). Transavia är ett flygbolag med sitt kontor på Piet Guilonardweg 15, 1117 EE Schiphol, Nederländerna. Tillsammans med Transavia är vi ansvariga för den behandling av dina personuppgifter som sker i samband med detta utbyte. En ömsesidig överenskommelse förtydligar våra respektive ansvar för att efterfölja den tillämpliga integritetslagstiftningen inklusive utövandet av dina rättigheter (se avsnitt 8 ”Dina rättigheter” nedan).
2.1 Allmänt Vi kan samla in och använda följande kategorier av personuppgifter: (A) Namn, passuppgifter och andra identifieringsuppgifter När du gör en reservation eller bokar en flygresa med oss samlar vi in ditt namn, titel, kön, födelsedatum, nationalitet, bostadsland och passuppgifter. Om du gör en reservation eller bokar en flygresa för andra personer samlar vi också in deras identifieringsuppgifter. Se till att de förstår att vi samlar in deras personuppgifter och hur vi använder dem. (B) Dina kontaktuppgifter och ditt personliga konto eller dina registreringsuppgifter Vi kan samla in din adress, e-postadress och ditt telefonnummer. Om du registrerar dig för en tjänst, event, tävling eller kampanj eller skapar ett personligt konto kan vi också spara dina inloggningsuppgifter och annan information som du tillhandahåller vid registrering eller när du fyller i kontoformuläret. För företagsresenärer samlar vi även in information om din organisation, såsom dess namn och adress. (C) Information om dina reservationer, bokningar och köp Vi samlar in och använder dina reservations- och bokningsdetaljer när du gör en reservation eller bokar en flygresa med oss. Dessa uppgifter kan inkludera information om din flygning, priser och datum för din reservation eller bokning. Dessutom samlar vi in och använder information om tilläggstjänster (t.ex. extrabagage, uppgraderingar och WiFi ombord) och produkter som du köper av oss. (D) Information i samband med din resa När du reser med oss samlar vi in och använder information om din resa, t.ex. din resplan, om du har valt att checka in online eller på flygplatsen, om du har ett mobilt boardingkort eller en papperskopia, samt information om dina medresenärer. Vi kan också komma att spara alla dina specificerade medicinska behov eller önskemål och kost och eventuell ytterligare assistans du behöver.
Före ombordstigning eller avstigning kan vi också utföra hälsokontroller eller samla in eller använda dina hälsouppgifter, eftersom vi enligt lag är skyldiga att göra det för folkhälsoändamål eller med ditt uttryckliga samtycke.
På vissa flygplatser kan din identitet verifieras med hjälp av biometriska kännetecken, t.ex. ansiktsigenkänning, som en del av tillträdeskontroller, säkerhetsåtgärder och säkerhetsförfaranden (t.ex. matchning av incheckat bagage med rätt passagerare). Från den externa organisation som tillhandahåller dessa kontroller eller förfaranden får vi normalt en bekräftelse på att din identitet har kontrollerats (en identitetsbekräftelse). Om inget annat anges tar vi inte emot några andra personuppgifter om dig än de som redan finns hos oss (t.ex. information om ditt boardingkort). Vi tar inte emot biometriska data (t.ex. en ansiktsbild). Den externa organisation som tillhandahåller biometrisk identifiering är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina biometriska uppgifter. För mer information om denna organisations behandling av dina personuppgifter, se den relevanta organisationens meddelande om skydd av personuppgifter. För mer information om de ändamål för vilka vi använder identitetsbekräftelsen, se avsnitt 4.1 (H).
Vi kan enligt lag vara skyldiga att göra en kopia av din identitetshandling (se avsnitt 5.4 (A) nedan för mer information).
4.1. Huvudsakliga syften för vilka vi använder dina personuppgifter (A) För att tillhandahålla våra tjänster till dig Vi använder informationen som beskrivs under 2.1 (A) till (G) för att hantera dina reservationer och bokningar och för att arrangera dina resor och köp. Till exempel använder vi ditt namn, passnummer och övrig identifieringsinformation för att utfärda din biljett. Vi använder dina kontaktuppgifter för att informera dig om flygstatusändringar.
(F) För att kommunicera med dig Vi använder dina kontaktuppgifter för att kommunicera med dig om våra tjänster eller lojalitetsprogram, för att besvara dina frågor eller för att hantera dina klagomål.
(G) Passagerare som uppvisar olämpligt beteende eller missbrukar våra tjänster i. Allmänt: KLM har listor över passagerare som har uppvisat olämpligt beteende eller missbrukat våra tjänster (se 2.1 (J) ovan). Beroende på hur allvarligt beteendet är, kan KLM (i) under en period av tre år ställa ytterligare villkor för deras tillträde ombord eller (ii) under en period på (i princip) fem år neka dem ombord. I händelse av försvårande omständigheter (såsom upprepat dåligt uppförande) kan KLM besluta att neka en passagerare under en period som överstiger fem år. I mycket allvarliga fall kan KLM till och med besluta att permanent neka en passagerare. Vi tillämpar andra riktlinjer för behandling av denna särskilda information när det gäller barn. Barn under 15 år som uppvisar ett olämpligt beteende registreras inte på listan. När det gäller barn i åldrarna 15 till 16 kan KLM ställa villkor för deras tillträde under en period av högst ett år. Passagerare som har nekats ombordstigning i fem år eller mer kommer att informeras personligen (om möjligt via e-post) om att de har förts upp på listan, skälet till detta, vilka säkerhetsåtgärder som har vidtagits mot dem, hur länge dessa åtgärder kommer att gälla och var de kan lämna in ett klagomål eller invända mot upptagandet på listan. Mer information om tillgång till eller rättelse av dessa uppgifter finns nedan under 8 ”Dina rättigheter”. ii. Olagliga droger: KLM får från Nederländerna namnen på de passagerare som har stigit av på Amsterdams flygplats Schiphol och som har konstaterats medföra olagliga droger av Koninklijke Marechaussee (det nederländska gendarmeriet). KLM kan vägra att ingå transportavtal med dessa personer under en period på 3 år för direktflyg från Amsterdams flygplats Schiphol till Surinam, Aruba, Bonaire, Sint Maarten eller Curaçao och för direktflyg från dessa länder till Schiphol. Du kan begära tillstånd om att få tillgång till eller korrigera dessa uppgifter genom att lämna in en skriftlig begäran till Royal Netherlands Marechaussee, Postbus 90615, 2509 LP Den Haag, Nederländerna. Du måste bifoga en kopia av ditt pass i din skriftliga begäran om du bor i Aruba, Nederländska Antillerna, Surinam eller Venezuela.
(H) För att bedriva vår verksamhet eller uppfylla lagstadgade skyldigheter Vi samlar in, använder och lagrar dina personuppgifter för att bedriva vår affärsverksamhet, såsom att genomföra flygningar, säkerställa flygsäkerhet och för registerhållningsändamål. Vi behandlar också dina uppgifter för att förbättra vår affärsverksamhet. Vi använder t.ex. inspelningar av telefonsamtal för att utbilda vår kundtjänstpersonal (se 2.1 (F)). Dessutom behandlar vi dina personuppgifter för att uppfylla våra rättsliga och skattemässiga skyldigheter och i syfte att förebygga och kontrollera bedrägerier samt lösa tvister. I händelse av bedrägeri eller missbruk av våra tjänster kan vi ange dina personuppgifter i våra interna bedrägerikontroll- och varningssystem (se 4.1 (G) ovan). 4.2 Specifika tjänster, appar, event, tävlingar eller kampanjer Vi kan använda dina personuppgifter i andra syften än de som beskrivs i detta meddelande om skydd av personuppgifter för specifika tjänster, appar, event, tävlingar eller kampanjer. Vi kommer att informera dig om dessa syften när du registrerar dig för den specifika tjänsten, kampanjen, tävlingen, det specifika eventet eller när du laddar ned relevant app. 4.3 Rättslig grund Vi samlar in och använder dina personuppgifter endast om vi har en rättslig grund för det. I många fall behöver vi dina personuppgifter för att ta emot din bokning, arrangera din flygresa eller dina inköp, underlätta ditt deltagande i våra lojalitetsprogram eller för att besvara dina frågor (se 4.1 (A), (B) och (G) ovan). I de fallen är den rättsliga grunden för att behandla dina data ”nödvändig för att genomföra ett kontrakt”. Om du har samtyckt till insamlingen och användningen av dina personuppgifter (du kan när som helst återkalla ditt samtycke, se 8 ”Dina rättigheter” nedan), kommer vi att samla in och använda dina uppgifter baserat på detta samtycke. I vissa fall kan vi använda dina personuppgifter om vi eller tredje parter har ett legitimt intresse av att göra det. Vi väger alltid in alla intressen noggrant: dina intressen, andras intressen och KLM:s intressen. Baserat på vårt berättigade intresse samlar vi in och använda dina data för t.ex. flygsäkerhet, statistisk forskning, eller direktmarknadsföringssyften, eller för att erbjuda anpassade rabatter och erbjudanden (se 4.1 (C), (D), (E) och (G) ovan för mer information). Vi kan ha en rättslig skyldighet att samla in och använda dina data, t.ex. för immigrationsärenden (se 4.1 (H). Vi kanske inte kan tillhandahålla alla tjänster som du vill erhålla från oss om du vägrar att lämna personuppgifter som vi behöver för genomförandet av kontraktet eller för att fullfölja en rättslig skyldighet. Följaktligen kan vi behöva avboka din flygning eller så kanske vi inte kan tillhandahålla de tilläggstjänster du begärt. Om du lämnar ofullständig eller felaktig information kan vi vara tvungna att neka dig ombordstigning eller inträde till ett utländskt territorium.
5.1. Allmänt Vi kan dela dina personuppgifter med tredje part i följande fall: (A) För att underlätta dina bokningar och resor För att hantera dina reservationer och bokningar och för att arrangera dina resor och köp måste vi i många fall dela dina personuppgifter med våra partnerflygbolag, flygplatsoperatörer och andra företag som hjälper till med att underlätta din resa. (se 3.1 (B), ”Hur vi samlar in din information”, ovan). Vi utbyter också dina uppgifter med SkyTeam och SkyTeam Alliance-medlemmar för att ge dig en mer sömlös reseupplevelse (se avsnitt 1 ovan). (B) För vårt företagslojalitetsprogram bluebiz Se ”Vilka vi är” och 3.1 (C) under ”Hur vi samlar in din information” för mer information. (C) Beträffande företagskonton Om du bokar en flygresa med din arbetsgivares företagskonto kommer din arbetsgivare att ha tillgång till viss bokningsinformation såsom biljettpris, resedatum och din destination. Din arbetsgivare ansvarar själv för insamlingen och användningen av dina personuppgifter och informerar dig om det. (D) För support eller tilläggstjänster För att tillhandahålla våra tjänster använder vi tredje parter, t.ex. IT-leverantörer,leverantörer av sociala medier, marknadsföringsbyråer och screeningtjänstleverantörer, för support eller tilläggstjänster. Alla sådana tredje parter ska på ett lämpligt sätt skydda dina personuppgifter och endast använda sådana uppgifter i enlighet med våra instruktioner. Koncernen Air France-KLM bedriver sin verksamhet med hjälp av centrala databaser och system. Dessa centrala databaser och system kan hostas eller hanteras av ett koncernföretag för andra koncernföretag. Dessutom kan, för effektivitetsändamål, vissa operativa funktioner utföras av ett koncernföretag för andra koncernföretag. Detta innebär att våra koncernföretag kan ha tillgång till dina personuppgifter för dessa ändamål. Våra koncernföretag kan endast använda dina personuppgifter i enlighet med detta meddelande om skydd av personuppgifter och vad som krävs för den relevanta funktionen. (E) Beträffande betaltjänster Vi kan använda betaltjänster från en tredje part för att behandla betalningar för dina resor och köp. I många fall genomför dessa betaltjänstleverantörer även bedrägerikontroller. De har sina egna integritetspolicyer när det gäller hur de använder dina personuppgifter. (F) Individuellt anpassad marknadsföring genom sociala medieplattformar Se 4.1 (E) under ”Syften för vilka vi använder dina uppgifter” för mer information. (G) För att våra partner ska kunna anpassa sina tjänster efter din resa Vi kan dela din information (destination, resedatum och resans varaktighet) med partner som erbjuder tilläggstjänster (t.ex. hotellrum, biluthyrning) för att de ska kunna tillhandahålla erbjudanden som är anpassade efter din resa. Våra partners har sina egna integritetspolicyer när det gäller hur de använder dina personuppgifter. 5.2. Specifika tjänster, appar, event, tävlingar eller kampanjer Vi kan, för specifika tjänster, appar, event, tävlingar eller kampanjer, dela dina data med tredje parter utöver de som beskrivs i detta meddelande om skydd av personuppgifter, t.ex. när vi organiserar en kampanj eller ett event i samarbete med en partner eller när vi integrerar deras tjänster i våra appar. Vi kommer att informera dig om detta när du registrerar dig för den specifika tjänsten, kampanjen, det specifika eventet eller när du laddar ned appen. 5.3. Datautbyte med Transavia
Flygbolagen har en skyldighet att garantera flygsäkerheten. För detta ändamål vidtar KLM vissa (nödvändiga) säkerhetsåtgärder. Till exempel har KLM en lista över passagerare som har uppvisat ett olämpligt beteende på marken eller ombord (se 2.1 (J) och 4.2 (G) ovan). Baserat på denna lista kan KLM (i) under en period av tre år ställa ytterligare villkor för deras tillträde ombord eller (ii) under en viss period neka dem ombord. Transavia, KLM:s dotterbolag, har en liknande lista. För att öka omfattningen av de vidtagna interna säkerhetsåtgärderna utbyter KLM och Transavia personuppgifter om passagerare om vilka beslut fattats om att de måste nekas ombordstigning (se 4.1. (G) ovan). En person som nekas av KLM kommer nu också att nekas ombord på Transavias flygningar (och vice versa). Om du har uppvisat ett olämpligt beteende och detta har lett till registrering på listan, kommer du personligen att informeras om detta av flygbolaget där det olämpliga beteendet ägde rum.
5.4 Statliga organ (A) Allmänt Vi kan vara skyldiga enligt lag att samla in dina personuppgifter innan du reser till ett annat land och dela dem med de statliga organen i länderna som ingår i din resplan. Till exempel kan vi vara skyldiga enligt lag att samla in och dela dina identifierande uppgifter samt information om din bokning och dina resor med dessa organ. Det kan krävas för gränskontroller, immigrationsärenden, inträde i ett land eller för att motverka terrorism eller annan allvarlig brottslighet (se 5.4 (B) nedan). Om du reser från vissa länder är vi i vissa fall enligt lag skyldiga att göra en kopia av ditt pass och på begäran lämna den till den nederländska regeringen. Vi kan också enligt lag vara skyldiga att dela dina hälsouppgifter med de statliga organen i länderna som ingår i din resplan för folkhälsoändamål (se 2.1 (D) ovan). (B) PNR- och API-uppgifter i. Allmänt: enligt tillämpliga europeiska och lokala lagar och förordningar är vi skyldiga att lämna ut PNR- och API-uppgifter till vissa myndigheter.
6.1. Säkerhet (A) Vårt engagemang Att garantera säkerheten och sekretessen för dina personuppgifter är vår prioritet. Med hänsyn till din typ av personuppgifter och riskerna med behandling har vi infört alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som krävs enligt gällande lagbestämmelser (särskilt artikel 32 i dataskyddsförordningen (GDPR)) för att säkerställa en lämplig säkerhetsnivå och, i synnerhet, för att förhindra oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förlust, ändring, avslöjande, intrång eller obehörig åtkomst till dessa uppgifter. (B) De säkerhetsåtgärder som vi har vidtagit i. Banktransaktioner: vi är skyldiga att följa datasäkerhetsstandarden för betalkortsbranschen (PCI DSS-standarden) utfärdad av PCI Security Standards Council (PCI SSC). Denna standard skapades för att öka kontrollen över informationen om kortinnehavaren för att minska bedräglig användningen av betalningsinstrument. Alla KLM-tjänsteleverantörer som krävs för att behandla bankkortsuppgifter måste uppfylla PCI DSS-standarden. Vi strävar efter att bekämpa identitetsstöld på internet. Av denna anledning använder vi till exempel en enhet för att upptäcka bedrägliga betalningar, utformad för att skydda dig i händelse av förlust eller stöld av ditt bankkort. ii. Organisatoriska åtgärder: vi har infört och upprätthåller olika organisatoriska åtgärder som syftar till att stärka medvetenheten och ansvarsskyldigheten bland våra anställda. Vi har infört program utformade både för att säkerställa medvetenhet och för att främja utbytet av god praxis och säkerhetsstandarder. I detta sammanhang har en stor samling av dokument om utmaningar inom informationssäkerhet samt integritetsskydd gjorts tillgänglig för våra anställda. iii. Tekniska åtgärder: we strictly control physical and logical access to internal servers hosting or processing your personal data. We protect our network with state-of-the-art hardware devices (Firewall, IDS, DLP etc.) as well as architectures (including secure protocols such as TLS 1.2) in order to prevent and limit the risk of cybercrime. (C) Utvecklingen av våra säkerhetssystem För att upprätthålla en lämplig säkerhetsnivå har vi interna processer som bygger på de bästa standarderna (i synnerhet ISO 27000-standarderna). Vi förlitar oss på dedikerade experter för att garantera bästa möjliga skyddsnivå. I detta avseende upprätthåller vi en privilegierad relation med NCSC (Nationellt cybersäkerhetscenter).
(D) Hur man skyddar sig själv Säkerhet och sekretess för personuppgifter är beroende av allas bästa praxis. När du gör en reservation kommer du att få filreferenser skickade till dig. Dessa bokningsreferenser måste alltid hållas konfidentiella. Att avslöja dem för andra passagerare kan ge dem tillgång till din bokningsinformation genom våra system eller de system från tredje parter involverade i att tillhandahålla din resa (t.ex. resebyråer eller sök- och bokningssidor online). Om du reser med andra och inte vill att din personliga information avslöjas för dem, rekommenderar vi att göra separata reserveringar. Vi råder dig även att inte avslöja de lösenord du använder för att få tillgång till våra tjänster till tredje parter, att systematiskt logga ut från din profil och ditt sociala konto (särskilt när det gäller länkade konton), och att stänga webbläsarfönstret i slutet av din session, speciellt om du ansluter till internet från en offentlig dator. Detta förhindrar att andra användare kommer åt dina personuppgifter. För att undvika risk för dataintrång rekommenderar vi att du använder olika lösenord för varje onlinetjänst du använder. Vi kan inte hållas ansvariga för stöld av dina uppgifter på en plattform som inte hanteras av oss. Dessutom rekommenderar vi starkt att du inte distribuerar dokument utfärdade av KLM, som innehåller dina personuppgifter (ditt boardingkort, biljettnummer osv.), till tredje parter eller annan information relaterad till din resa eller att publicera detta på sociala nätverk. Om du bestämmer dig för att publicera dessa dokument på sociala medier är du ansvarig för att konsultera och förstå de allmänna användarvillkoren, informationssäkerhetspraxis och integritetspolicyer som gäller för dessa tredje parters sociala nätverk. Vi kan inte hållas ansvariga för hur uppgifter behandlas, lagras eller avslöjas på dessa plattformar. För att ta reda på mer om våra IT-säkerhetsåtgärder, konsultera vår IT-säkerhetsportal. (E) Hantering av säkerhetsincidenter Det finns inget som heter ”nollrisk” och även om vi genomför alla de säkerhetsåtgärder som anses lämpliga kan oförutsedda saker hända. Vi har särskilda procedurer och resurser för att hantera säkerhetsincidenter under bästa möjliga förhållanden. Vi har också infört en särskild procedur för att bedöma möjliga säkerhetsbrott som kan leda till oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förlust, ändring, obehörigt avslöjande av eller åtkomst till dina personuppgifter, för att meddela den behöriga tillsynsmyndigheten inom den period som föreskrivs av gällande lag, och för att varna dig när ett brott sannolikt kommer att resultera i en stor risk för dina rättigheter och friheter. Tester utförs regelbundet för att verifiera säkerhetsinstallationernas funktion och funktionsdugligheten hos de procedurer och enheter som används. 6.2. Lagring
Vi sparar inte dina personuppgifter längre än vad som krävs. Hur länge din information sparas beror på i vilket syfte den samlades in och behandlades samt tillämpliga lagstadgade arkiveringsperioder.
(D) Skyteam Alliance Om du vill utöva dina rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter inom ramen för SkyTeam Alliance, kontakta KLM:s Privacy Office:
9.1. Detta meddelande om skydd av personuppgifter trädde i kraft den 1 februari 2024 och ersatte vår tidigare integritetspolicy av den 15 september 2022. Detta meddelande om skydd av personuppgifter ändras från tid till annan. Vi kommer att informera dig om ändringar innan de träder i kraft.