Din integritet och säkerhet

När du bokar eller ändrar din KLM-flygning är det viktigt att du navigerar säkert via officiella kanaler. Lär dig hur du identifierar potentiella bedrägerier och skyddar din personliga information.

Officiella webbplatser och telefonnummer

Vill du boka eller ändra ett flyg? Vänligen använd endast våra officiella webbplatser:www.klm.nlochwww.airfrance.fr. Undvik att söka efter flygbolagets telefonnummer på nätet, eftersom du av misstag kan hamna på en falsk webbplats med ett bedrägligt callcenter.

Hur man känner igen e-post från KLM

KLM kommer endast att skicka tre olika typer av meddelanden:

  • Kommersiella meddelanden: dessa e-postmeddelanden informerar dig om kampanjer, specialerbjudanden, nya destinationer och tjänster som tillhandahålls av KLM. Du får dessa e-postmeddelanden endast efter att du har anmält dig. Du kommer aldrig att bli ombedd att uppge några personuppgifter som svar på dessa e-postmeddelanden. Du kommer att omdirigeras till KLMs webbplats för att slutföra eventuella handlingar.
  • Information om din resa: Om du har bokat en resa kan det hända att du får ett e-postmeddelande där du ombeds att tillhandahålla vissa uppgifter som krävs av myndigheterna i ditt destinationsland. Vi kommer även att skicka ett e-postmeddelande med en påminnelse om att checka in. Dessa meddelanden innehåller alltid någon information som du kommer att känna igen (t.ex. ditt bokningsnummer eller Flying Blue-nummer). Du kommer att omdirigeras till KLMs webbplats för att slutföra eventuella handlingar.
  • Meddelanden från KLM som bjuder in dig till att delta i en av KLM:s undersökningar om nöjdhets- och serviceöverensstämmelse, t.ex. ”Quality Observer”. Läs mer om KLM-undersökningar för att ta reda på vad dessa meddelanden innehåller och vilka e-postadresser de skickas från.

KLM:s tillförlitliga e-postadresser

E-postmeddelanden som skickas av nedanstående e-postadresser är riktiga KLM-meddelanden och används oftast för att kommunicera.

Så känner du igen ett falskt KLM-e-postmeddelande eller annat meddelande

Har du fått ett e-postmeddelande om en flygning som du inte bokat? Eller fick du ett meddelande som på något annat sätt ser ut som ett falskt e-postmeddelande? Detta kan vara ett försök att komma åt dina personuppgifter (också känt som nätfiske), skada din dator eller uppmuntra dig att gå med i ett falskt lotteri eller tävling. Falska e-postmeddelanden kan se ut precis som riktiga KLM-meddelanden.

Sådana meddelande känner du igen genom:

  • att de inte inleds med någon personlig hälsning
  • att man uppmanas att svara fort
  • dålig grammatik och stavfel
  • att de innehåller länkar till okända webbadresser

Exempel på falska e-postmeddelanden

Tyvärr skickas nu många falska e-postmeddelanden som ger intryck av att det är KLM som skickat dem. Detta är inte fallet. Till exempel:

  • Meddelanden skickade från reply@blue55.squadrupee.com och andra parter kommer inte från KLM och innehåller en tävling som inte är initierad av KLM. Länkarna i e-postmeddelandet omdirigerar till http://blue13.squadrupee.com som inte är från KLM.
  • Meddelanden skickade från advertentie@deltrk.com och andra parter kommer inte från KLM och innehåller en tävling som inte är initierad av KLM. Länkarna i e-postmeddelandet omdirigerar till http://trk.lasurk.com/ eller giveaways-web.com/ som inte är från KLM.

Hur man hanterar falsk KLM-e-post

Vi rekommenderar att du inte svarar på detta e-postmeddelande, inte klickar på några länkar, inte öppnar några bilagor och inte lämnar ut någon personlig information.

Meddela oss!

Vänligen skicka det ursprungliga e-postmeddelandet till oss som en bifogad fil via:abuse.domains@klm.com.Observera att vi inte kommer att svara på meddelanden som skickas till denna adress.

Vilseledande kampanjer på sociala medier

Du kan också råka ut för vilseledande kampanjer på sociala medier (inklusive WhatsApp) där du erbjuds gratisbiljetter eller biljetter till reducerat pris. Dessa omfattar så kallade ”Gilla och vinn”-kampanjer. Vi avråder dig starkt från att delta i kampanjer som inte är publicerade på något av KLM:s verifierade konton på sociala medier. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss via sociala medier.