Air France- och KLM-konton
Villkor och bestämmelser för Air France- och KLM-konton
Dessa villkor och bestämmelser informerar dig om hur du kan använda ditt Air France- eller KLM-konto. De beskriver också hur Air France och KLM kommer att använda dina profiluppgifter för både befintliga och nya tjänster.
1. Registrering av ditt konto
Air France och KLM låter dig skapa ett konto som kan användas på både airfrance.com och på KLM.com. För att registrera dig behöver du ange vissa personuppgifter.
Det är viktigt att du följer nedanstående regler när du registrerar dig för ett konto på airfrance.com eller på KLM.com. Du får inte:
- skapa ett konto med falska personuppgifter
- skapa ett konto åt någon annan än dig själv
- skapa mer än 1 personlig profil
- skapa ett konto om du är under 12 år
- dela ditt lösenord, låta någon annan få tillgång till ditt konto, eller göra något annat som kan äventyra säkerheten för ditt konto
Dessutom är det viktigt att du ser till att dina personuppgifter är korrekta och aktuella. Detta är viktigt eftersom dina personuppgifter kommer att användas när du bokar biljetter online på airfrance.com eller på KLM.com
2. Hur Air France och KLM använder din profilinformation
Air France och KLM kommer endast att använda profilinformationen för att tillhandahålla förifyllda formulär i ett antal applikationer på våra webbplatser, och för att skicka dig erbjudanden samt kommersiella e-postmeddelanden om du prenumererar på nyhetsbrev.
3. Användande av ditt konto
Air France och KLM strävar efter att erbjuda frekventa besökare en mer användarvänlig boknings- och incheckningsupplevelse, samt möjliggöra en smidigare navigering genom våra webbplatser, med hjälp av ett Air France- eller KLM-konto.
Du kan använda informationen lagrad i din profil när du:
- gör en bokning online
- hanterar din bokning
- checkar in online
Du kan endast dra fördel av de förifyllda profiluppgifterna när du är inloggad på airfrance.com eller KLM.com. Vi kommer alltid att meddela dig när en av våra applikationer hämtar dina profiluppgifter. Du kan alltid radera eller skriva över dina personuppgifter.
Inom en snar framtid kommer vi att uppdatera ett antal andra applikationer. Detta gör att din profilinformation, när det är relevant, kan användas i relaterade applikationer. Du kommer att kunna göra direktuppdateringar i din profil från alla dessa applikationer.
4. Bokningsinformation
En av de främsta fördelarna med att använda Air France- eller KLM-kontot är möjligheten att direkt få tillgång till dina bokningar på airfrance.com eller KLM.com. Det är möjligt att få tillgång till dina bokningar gjorda på båda dessa webbplatser, oavsett vilken webbplats som användes för att logga in på ditt konto.
Air France- och KLM-bokningar som inte har bokats på airfrance.com eller KLM.com kommer för tillfället inte att synas automatiskt i din bokningsöversikt. Men du kommer att kunna länka dem till ditt konto. I framtiden kommer dessa bokningar automatiskt att visas i din bokningsöversikt. Vi kommer också att utöka bokningsöversikten till att inkludera en lista över tidigare bokningar och andra relaterade produktbokningar.
5. Passinformation
Passinformation kan lagras i din kontoprofil. När du bokar online, checkar in online eller hanterar din bokning online kommer du att kunna fylla i all nödvändig passinformation för din destination i förväg. Inom en snar framtid kommer det också att vara möjligt att använda passinformationen från din profil i Air France- och KLM-självbetjäningsautomater.
Enligt lag är alla flygbolag skyldiga att tillhandahålla passuppgifter om sina passagerare, så kallad Advance Passenger Information (API), till myndigheterna i vissa länder före avgång. Air France och KLM erbjuder möjligheten att lagra din API på ditt konto, vilket underlättar en snabbare bokningsprocess genom förifylld API och passinformation.
Vänligen observera att det är ditt ansvar att se till att passinformationen i din profil är aktuell. Detta är viktigt eftersom felaktig passinformation kan orsaka problem när du går igenom tullen på din destinationsflygplats.
6. Betalningsinformation
Du har möjligheten att lagra din föredragna betalningsmetod och relaterade uppgifter i din profil, såsom betalning med kreditkort. Du kommer att kunna använda denna förifyllda information när du köper biljetter eller andra relaterade produkter på webbplatsen.
Vi tar säker lagring av din betalningsinformation på allvar. Alla betalningsuppgifter lagras i säkra och fullständigt diskreta miljöer. Om du misstänker att dina betalningsuppgifter har missbrukats bör du alltid kontakta vår kundsupport. Du kommer alltid att kunna vidta enkla åtgärder för att radera eventuella betalningsuppgifter från din profil. Radering av betalningsuppgifter är permanent och går inte att ångra. Om du vill göra en onlinebetalning igen kommer du att bli ombedd att ange dina betalningsuppgifter på nytt.
Om vi upptäcker inloggningsbedrägeri på ditt konto kommer vi omedelbart att spärra kontot och kontakta dig via den angivna e-postadressen.
För närvarande tillåter vi endast lagring av 1 betalningsmetod. I framtiden kommer vi att börja underlätta lagring av flera betalningsmetoder.
7. Resepreferenser
Det är möjligt att ange dina resepreferenser på ditt Air France- eller KLM-konto. Dessa inkluderar:
- din vanliga avgångsflygplats
- din föredragna destination
- dina platspreferenser
- dina måltidspreferenser
Huvudsyftet med dessa resepreferenser är att underlätta en enklare bokningsprocess. När du anmäler dig till våra kommersiella nyhetsbrev kan dina resepreferenser användas till att optimera relevanta erbjudanden till dig.
8. E-postprenumerationer
I din profil kan du hantera dina e-postprenumerationer för Air France och KLM. Vid registreringen kan du välja att prenumerera på alla nyhetsbrev.
Om du invänder mot att få oönskade e-postmeddelanden kan du alltid avsluta prenumerationen på din profilsida. Du kan också avsluta prenumerationen genom att klicka på länken längst ner i e-postnyhetsbrevet från Air France eller KLM.
När du prenumererar på ett nyhetsbrev kommer du att få nyhetsbrevet från samma lands webbplats som du använde för att skapa kontot. Det är för närvarande inte möjligt att få ett nyhetsbrev från ett annat land än det du registrerade dig för.
I framtiden kommer fler e-postprenumerationer att läggas till och det kommer att vara möjligt att välja nyhetsbrev och kommersiella erbjudanden från andra länder.
9. Resekamrater
På din profilsida kan du lagra uppgifter och preferenser för resekamrater som du ofta reser med. På detta sätt kan du enkelt lägga till dina familjemedlemmar, kollegor eller vänner i en bokning som du gör online. Vänligen observera att alla passagerares personuppgifter måste överensstämma med uppgifterna i deras pass. När du som kontoinnehavare gör en bokning åt andra passagerare måste du se till att ange korrekta personuppgifter för dina medresenärer.
Det är också möjligt att spara dina resekamraters e-postadresser. Dessa e-postadresser kommer inte att användas för något annat syfte än att tillhandahålla förifyllda formulär när du gör en bokning. E-postadresserna kommer inte att användas till att skicka kommersiella erbjudanden och/eller andra e-postmeddelanden.
10. Radera ditt konto
Du kan radera ditt konto genom att informera Privacy Office via följande e-postadress till Air France: mail.data.protection@airfrance.fr eller KLM: KLMPrivacyOffice@klm.com. När ditt konto har raderats kommer även alla dina personuppgifter att raderas från Air France- och KLM-databaser. Radering av ditt konto är permanent och går inte att ångra.
Aktuella och tidigare bokningar såväl som finansiella transaktioner som du kan ha genomfört online med Air France eller KLM kommer inte att raderas från våra system.
När du inte använder ditt konto under en period av 24 månader i följd, kommer ditt konto att raderas automatiskt.
Om du prenumererar på Air France- eller KLM-nyhetsbrev kommer du att fortsätta att få dessa nyhetsbrev. Du kan avsluta prenumerationen när som helst genom att klicka på avregistreringslänken längst ner i e-postmeddelandet.
Du kan alltid skapa ett nytt konto eller registrera dig igen för nyhetsbrevet.
11. Sekretess
12. Allmänna bestämmelser
- Air France och KLM förbehåller sig rätten att avbryta eller ändra funktionaliteter och/eller procedurer för ett Air France- eller KLM-konto och/eller ändra dessa villkor och bestämmelser.
- Inga skadeståndskrav får överlämnas av kontoinnehavare till Air France och KLM till följd av landsspecifika ändringar som krävs enligt lag. Meddelanden om ändringar och tillägg i dessa villkor och bestämmelser kommer att utfärdas via Air France- eller KLM-kontot. Dessa villkor och bestämmelser samt eventuella ändringar ska anses som godkända av dig om du fortsätter att använda ett Air France- eller KLM-konto. Om du inte godkänner ändringarna kan du avsluta ditt konto i enlighet med artikel 10.
- Air France och KLM tar inget som helst ansvar för eventuella skador, förseningar eller förluster som uppstår från eller i samband med användandet av ett Air France- eller KLM-konto, eller eventuella uppgifter (felaktigt) lagrade av dig, utom i den utsträckning i vilken sådan skada eller förlust uppstår på grund av försumlighet från Air France och KLM, eller som orsakades av Air France och KLM med avsikt, eller av vårdslöshet och med vetskapen om att skada troligen skulle uppstå. Eventuella krav måste överlämnas direkt till Air France och KLM.