Villkor för paketresor

För att erbjuda dig en komplett resa arbetar vi tillsammans med flera partners. Läs här om de regler som genomförts av Europaparlamentet och rådet angående paketresor och länkade researrangemang.

Sammanlänkade researrangemang

KLM har partnerskap med flera parter för att kunna erbjuda dig en komplett resa. KLM gör det möjligt att boka extra resetjänster med följande KLM-partners, via en länk på KLMs webbplats eller i KLM-appen:

Om du bokar en extra resetjänst från en av ovanstående KLM-partners via KLM-länken på den gemensamma partnerwebbplatsen (där din destination samt dina resedatum redan är ifyllda), och du gör detta senast 24 timmar efter att ha mottagit bekräftelsen för din flygbiljett bokad med KLM, kommer denna extra resetjänst att bli en del av ett sammanlänkat researrangemang i enlighet med direktivet om paketresor.

Den följande nödvändiga juridiska informationen kommer att visas för dig via en banner på KLMs partnerwebbplats: “Om du har valt att betala för en resetjänst och sedan bokar extra resetjänster för din resa eller semester via KLMs partner, Booking.com/Cartrawler/ eller GetYourGuide, kommer du INTE att kunna dra nytta av rättigheter som gäller för paket enligt direktivet (EU) 2015/2302. Därför kommer inte KLM att ansvara för korrekt utförande av dessa extra resetjänster. Om du stöter på problem, vänligen kontakta KLMs relevanta tjänsteleverantör, Booking.com/Cartrawler/ eller GetYourGuide.”

Men om du bokar extra resetjänster via denna webbplats senast 24 timmar efter att ha mottagit bokningsbekräftelsen från KLM kommer dessa resetjänster att bli en del av ett sammanlänkat researrangemang. I så fall har KLM skydd, i enlighet med EU-lagstiftningen, för att kunna återbetala dina betalningar till KLM för tjänster som inte har utförts på grund av KLMs insolvens och, vid behov, för din repatriering. Vänligen observera att detta inte innebär en återbetalning i händelse av den relevanta tjänsteleverantörens insolvens.

KLM har tecknat insolvensskydd med Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Admiraliteitskade 73B, Rotterdam, Nederländerna.

Resenärer kan kontakta denna entitet eller, i tillämpliga fall, den behöriga myndigheten om tjänsterna nekas på grund av KLMs insolvens.

Observera: Detta insolvensskydd täcker inte kontrakt med andra parter än KLM, som kan verkställas trots KLMs insolvens.

Direktiv (EU) 2015/2302 som införlivats i nationell laghttps://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015L2302&from=EN