SAF: alternativt flygbränsle
Vad är hållbart flygbränsle?
SAF står för ”Sustainable Aviation Fuel” (Hållbart flygbränsle), begreppet vår bransch använder för att beskriva ett bättre alternativ till vanligt flygbränsle. Vi föredrar att kalla det ”alternativt flygbränsle” eftersom SAF fortfarande producerar skadliga utsläpp och inte är helt hållbart.
I enlighet med EU:s regler ingår från och med 2025 i genomsnitt 2 % SAF på flygresor som avgår från Europa. Även om detta är en ökning så är effekten av SAF fortfarande begränsad. Därför måste vi prioritera SAF för att utnyttja dess fördelar på ett bättre sätt.
Fördelarna med SAF*
Det är bättre att använda SAF på grund av att:
- det tillverkas av icke-fossila resurser, såsom använd matolja.
- Även om SAF släpper ut samma mängd koldioxid under flygningar så är dess koldioxidavtryck minst 65 % lägre under hela livscykeln (från produktion till förbränning).
- Detta innebär mindre utsläpp av andra skadliga ämnen som partiklar och svavel, vilket påverkar den lokala luftkvaliteten på marken.
* Vi väljer endast SAF som lever upp till Europeiska unionens hållbarhetskriterier enligt definitionen i ReFuelEU Aviation Regulation.
Vad gör SAF bättre?
Det är på grund av att hela livscykeln för råvarorna beaktas, inklusive hur de produceras och bearbetas. Till exempel tar biologiska råvaror såsom grödor upp koldioxid från atmosfären under tiden de växer.
Vårt SAF kommer huvudsakligen från använd matolja, en avfallsprodukt. Kolet i denna olja är förknippat med dess första användning (fritera chips). Under produktion, distribution, transport och förbränning av SAF släpps koldioxid ut. Men den totala mängden koldioxidutsläpp är mycket lägre än de som kommer från fossila bränslen: minst 65 % lägre för det SAF som vi använder.
Dessutom tillför återanvändningen av matolja inte någon ny koldioxid i atmosfären. När det gäller fossila bränslen frigörs kol som lagras under jord i form av koldioxid vid förbränning.
Förutom koldioxidutsläpp har flygresor också andra negativa effekter på klimatet. Till exempel bidrar de vita strimmor som flygplan lämnar efter sig (kondensationsstrimmor) till den globala uppvärmningen. Dessutom är utsläppet av små partiklar och svavel dåligt för luftkvaliteten. Med SAF är dessa effekter mindre jämfört med vanligt bränsle. Här är anledningen.
SAF uppfyller samma tekniska standarder som vanligt bränsle, vilket gör det lika säkert, men det innehåller färre föroreningar. Vid förbränning bidrar dessa föroreningar till utsläpp av små partiklar och svavel. Eftersom SAF innehåller mycket färre föroreningar släpps också färre små partiklar och mindre svavel ut under flygning. På grund av detta är det mindre sannolikt att kondensationsstrimmor bildas eftersom de utvecklas kring dessa partiklar.
Vilken typ av alternativt flygbränsle använder KLM?
Vi köper endast SAF som tillverkas av råvaror som inte konkurrerar med foder- eller livsmedelsproduktionen och som har minimal effekt på den biologiska mångfalden. Av denna anledning använder vi inte soja- och palmolja eller deras biprodukter för att producera flygbränsle.
Allt SAF vi köper uppfyller kriterierna som utfärdats av:
Europeiska unionen enligt definitionen i ReFuelEU Aviation Regulation, och Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB), eller International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Fortfarande en liten effekt
För att öka användningen av SAF började vi lägga till en liten procentandel i bränslesystemet på Schiphols flygplats 2022: 0,5 % för varje avgående flyg. Under 2023 och 2024 ökade vi detta till i genomsnitt 1 % SAF. Från och med 2025 kräver EU:s regler att bränsleleverantörer lägger till i genomsnitt 2 % SAF till bränsleleveranser på europeiska flygplatser.
Därför inkluderar vi nu en SAF-avgift på alla våra biljetter för flygresor från Europa. Prisökningen beror på din resklass och avståndet för din flygning. Alla avgifter kommer att användas helt för att köpa SAF.
Även om vi använder mer SAF så utgör det fortfarande bara en liten del av allt vårt bränsle. Det beror på att tillgången till SAF är begränsad och kostar tre till fyra gånger mer än vanligt bränsle. Det betyder att vi bara kan dra nytta av fördelarna med SAF i liten utsträckning.
Utnyttja fördelarna med SAF tillsammans
Det är viktigt för KLM och andra flygbolag att fokusera på SAF för att vidareutveckla denna marknad. Vi hoppas att detta kommer att driva ner priserna och göra det möjligt för oss att använda mer SAF. Vårt mål: 10 % SAF år 2030, baserat på vår totala förbrukning av fotogen.
Det är anledningen till att vi samarbetar med företag som flyger med oss för affärs- eller frakttransporter. Passagerare kan göra en liten skillnad genom att lägga till extra SAF i sin bokning. Genom dessa kollektiva ansträngningar använde vi 10 % av den globala produktionen av SAF 2023, och vi är fast beslutna att ytterligare påskynda användningen och produktionen av SAF.
Bidra till SAF
När du bokar en KLM-flygning kan du frivilligt bidra till extra SAF. Vi erbjuder tre bidragsnivåer baserat på den uppskattade mängden bränsle som behövs per passagerare på din flygresa och priset på SAF vid bokningstillfället.
Beroende på hur mycket du bidrar så hjälper du oss att finansiera inköp av SAF som motsvarar hela eller delar av detta bränsle. Vid uppskattning av bränsle tar vi hänsyn till faktorer som flygplanstyp, flygsträcka, lastvikt, antal passagerare och den resklass som du har bokat.
Du kommer också att se hur ditt bidrag hjälper till att minska vår beräknade koldioxidpåverkan genom att extra SAF läggs till för en framtida flygresa. Bara för att förtydliga så kommer ditt bidrag inte att tillsättas som extra SAF i ditt flygplan, och det kommer inte heller att minska koldioxidutsläppen under din flygning. Det gör det dock möjligt för oss att köpa in lite mer SAF för att tillsätta i flygplatsens bränslesystem.
Det är vårt ansvar att minska påverkan av att flyga och bli mindre beroende av fossila bränslen. Det extra SAF du betalar för gör en liten skillnad för att nå detta mål.
Genomsnittligt koldioxidutsläpp per passagerare
När du köper extra SAF uppskattar vi de genomsnittliga bränslerelaterade koldioxidutsläppen per passagerare. Vi visar också den uppskattade minskningen av koldioxidpåverkan från ditt frivilliga bidrag. Dessa uppskattningar beräknas med vår koldioxidkalkylator. Kalkylatorn tar hänsyn till faktorer som flygplanstyp, flygrutt, resklass, lastfaktor och priset på SAF vid bokningstillfället.
Varje år granskas KLM av redovisningsorganisationen KPMG för att verifiera om våra beräkningsmetoder överensstämmer med de metoder som beskrivs nedan och om de är i linje internationella riktlinjer. Du hittar detaljerna för denna granskning i KPMG:s granskningsrapport.
Våra senaste metoder och revisionsrapport:
Är du nyfiken på de beräknade koldioxidutsläppen från din flygresa? Du kan se det i Min resa eller när du bokar en flygresa.
Det här gör vi med ditt bidrag till hållbart flygbränsle
Vi använder hela ditt bidrag till förmån för SAF. Det extra SAF läggs till i bränslesystemet på Schiphols flygplats (eller någon av de andra flygplatserna där vi lägger till SAF). Detta innebär att det SAF du bidragit till inte kommer att användas för din specifika flygning. Det skulle vara logistiskt ineffektivt och komplicerat att ordna. Beroende på produktens tillgänglighet på marknaden strävar vi efter att lägga till det extra SAF inom 12 månader efter ditt flygs avgång.
Då vi lägger till SAF i flygplatsens bränslesystem avgår även andra flygningar med mer SAF ombord. Men eftersom de andra flygbolagen inte betalade för samma volym SAF kan de inte göra anspråk på koldioxidminskningen. KLM granskas årligen för att säkerställa att den påstådda CO₂-minskningen motsvarar de SAF-certifikat vi har fått.
Den obligatoriska SAF-avgiften som ingår i din biljett och alla andra SAF-relaterade förmåner vi får via våra olika program används för att köpa SAF. Vi kommer inte att använda ditt frivilliga bidrag för att uppfylla SAF-inblandningsmandat.
Vill du göra mer?
Du kan göra något för att minska din resas klimatpåverkan. Det bästa sättet är att välja andra typer av transportmedel än flyg för (delar av) din resa, som att resa med tåg, buss eller elbil. På vissa destinationer är detta möjligt genom KLM eftersom vi arbetar med Eurostar. Vi erbjuder en biljett som täcker både flyg och höghastighetståg. Tåget är ett bättre val än ett kort anslutningsflyg.
Det finns också andra sätt att hjälpa till, om än lite grann. Packa till exempel lättare bagage eller ta med egna hörlurar och vattenflaska. Du kan också välja att investera i ett av våra utvalda naturförnyelseprojekt. Detta kommer inte att ändra miljöpåverkan för din resa, men det kommer att bidra till att stödja skadade ekosystem.
Vanliga frågor
SAF är ett alternativt flygbränsle tillverkat av avfall och rester (nu huvudsakligen använd matolja). Vi kan blanda SAF med vanligt bränsle för jetmotorer. Under hela sin livscykel har SAF minst 65 % lägre koldioxidpåverkan än vanligt bränsle.
Men tillgången till SAF är fortfarande begränsad och det är dyrt. Vi lägger för närvarande till i genomsnitt 2 % SAF på flygningar från Europa, vilket uppfyller det europeiska mandatet. Effekten av SAF är fortfarande begränsad. Ditt frivilliga bidrag till extra SAF hjälper oss att göra lite mer.
Hållbart flygbränsle kan framställas av olika råvaror såsom använd matolja, kommunalt avfall, avfallsgaser och jordbruksrester. Den kan också tillverkas av förnybar el och genom att koldioxid fångas upp från luften. Denna (syntetiska) form av SAF är fortfarande under utveckling. Det SAF vi använder kommer huvudsakligen från återvunnen matolja.
Flygresor har allvarliga negativa effekter på klimatet. Samtidigt är det fortfarande en lång väg kvar innan vi verkligen kan minska effekterna av att flyga. Det kommer att dröja flera år innan vi ser de första kommersiella flygningarna som drivs av el eller väte. När det gäller långdistansflygningar kommer vi att vara tvungna att förlita oss på bränsle under en ännu längre tid.
Tills dess är SAF ett sätt att minska påverkan av flygresor något. Men det är nödvändigt för SAF att bli tillgängligt i större skala. Dessutom måste syntetiska bränslen tillverkade av koldioxid från luften och grönt väte vidareutvecklas. Detta skulle kunna lösa bristen på det nuvarande SAF som tillverkas av använd matolja. Därför investerar vi i forskning och utveckling av dessa alternativa bränslen.
Vi vet att vår sektor har en allvarlig påverkan på klimatet. Det är därför vi försöker förbättra vår roll i hur vår bransch fungerar. Detta kräver betydande investeringar, men vi arbetar också kontinuerligt med olika mindre initiativ som kan göra en liten skillnad. Vi måste användas oss av många olika metoder för att vara mindre skadliga i framtiden, även om vi inte är säkra på hur långt vi kommer.
Exempel på förbättringar:
- Förnyelse av flottan
- Mer energieffektiva flygplansprototyper
Viktminskning och justeringar ombord.