Förflyttningshjälp
Begär rullstolsassistans
Vi kommer att göra allt vi kan för att hjälpa dig att få en bekväm och smidig resa. Om du vill använda en flygplatsrullstol, begär rullstolsassistans i Min Resa. Du kan också kontakta oss direkt, minst 48 timmar innan avgång.
För alla andra assistansförfrågningar kan du använda KLM Cares-formuläret eller kontakta KLM Cares via telefon eller e-post.
Vänligen observera att assistans på flygplatsen tillhandahålls av en tredje part.
På flygplatsen
Vänligen se till att anlända till flygplatsen minst 2,5 timmar innan avgången av din europeiska flygning eller 3,5 timmar innan avgången av din interkontinentala flygning. För assistans kan du gå till svängdörrarna vid ingången och på trottoaren utanför avgångshallen, där servicepunkter finns.
När du är incheckad kan du registrera dig själv vid flygplatsens assistansdisk i incheckningsområdet. Du kan registrera dig direkt vid flygplatsens assistansdisk om du redan har checkat in online.
På varje flygplats finns det rullstolar tillgängliga mellan incheckningsdiskarna och gaten samt vid ankomst. Våra rullstolar är inte lämpliga för manuell användning, och därför måste en av våra agenter eller din medresenär köra den åt dig.
Ombordstigning och avstigning
Våra agenter kommer att hjälpa dig att gå ombord och kliva av flygplanet. Du kan få gå ombord på flygplanet före de andra passagerarna. Av säkerhetsskäl ombeds du också att gå av flygplanet sist vid ankomst.
Hopfällbara rullstolar utformade för att passa gångarna i våra flygplan finns tillgängliga ombord på alla KLM- och KLM Cityhopper-flygplan.
Personlig assistans
Beroende på vilken typ av assistans du behöver under flygningen kan du behöva resa med en följeslagare eller en säkerhetsassistent.
Trots att våra flygvärdar kommer att hjälpa dig använda rullstolen ombord är de inte tillåtna att lyfta eller bära dig eller hjälpa dig inom toalettområdet. De kan inte heller hjälpa dig med maten eller medicinska tjänster. Om du behöver denna typ av hjälp under flygningen måste du ordna en egen medresenär som hjälper dig under din flygning.
För att garantera din säkerhet behöver du ordna en säkerhetsassistent om du inte kan evakuera på egen hand i den osannolika händelsen av en nödsituation. Du kan antingen ordna en själv eller be vår personal på flygplatsen att hjälpa dig att hitta en passagerare som är villig att hjälpa dig. Vänligen observera att du inte kommer att få gå ombord om du inte har en säkerhetsassistent som kan hjälpa dig under din flygning.
Mellanlandningar
Vi rekommenderar dig starkt att planera en mellanlandningstid på minst 90 minuter mellan dina flygningar, så att du har tid på dig att ta dig till din nästa flygning.
Käpp eller kryckor
Du kan ta med dig din käpp eller dina kryckor ombord; bara placera dem i bagageutrymmet ovanför din plats. Det är kostnadsfritt och du behöver inte göra en bokning.
Rullator
Din rullator kommer att transporteras som incheckat bagage. Om du vill ta med dig din rullator fram till avgångsgaten, vänligen ange detta när du checkar in. Din rullator kommer att lastas in i flygplanet när du anländer till gaten.
Vid ankomst gör vi vårt bästa för att återlämna din rullator till dig vid gaten. Om detta inte är möjligt kan du hämta den från bagagebandet. En flygplatsrullstol kommer att finnas tillgänglig för att ta dig dit.
Bårtjänst
Om du behöver ligga i ett vågrätt läge under din flygning kan du använda vår bårtjänst. För denna tjänst tillkommer extra kostnader. Du behöver åtföljas av någon som kan ge dig medicinsk hjälp.
Vänligen kontakta oss för att göra en bokning.
Tjänster ombord
Ombord har vi följande faciliteter:
- Toaletterna ombord på alla våra KLM-flygplan är utrustade med handtag.
- Rullstolsanpassade toaletter finns på KLM:s flygplan av typen Boeing 777, Boeing 787 och Airbus A330. Våra flygplan Boeing 737, Boeing 190 och Embraer 190 har ett vikbart draperi som gör toalettutrymmet större.
- Vi har gångplatser och mittplatser med flyttbara armstöd, så att du lättare kan förflytta dig till din plats.