Betalningsmetoder
Tillgängliga betalningsmetoder
Vi erbjuder olika betalningsmetoder, beroende på ditt land och tidpunkten för din bokning. I vissa länder tas en avgift ut beroende på din valda betalningsmetod.
När du bokar din biljett via KLM.com godkänner vi betalning med MasterCard-, Visa- och American Express-kreditkort. Beroende på i vilket land du gör din bokning kan du eventuellt även betala med ett Diners Club-, Discover-, JCB- (Japan Credit Bureau) eller UATP-/Airplus-kort. Observera att en avgift för kreditkort kan tillkomma.
Extra säkerhetsfunktion
Vissa banker erbjuder dig ytterligare en säkerhetsfunktion i form av en PIN-kod eller ett (engångs)lösenord. Denna åtgärd informerar både banken och oss om att du är den rättmätige ägaren eller användaren av kortet.
Är ditt kort kvalificerat för säkerhetsfunktionen “Visa Secure”, “Mastercard Identity Check” eller “American Express SafeKey”? Din betalning godkänns endast om korrekt kod eller lösenord anges. För mer information rekommenderar vi att du kontaktar din bank.
Betalningsreservation
Inom några dagar efter att du har bokat din biljett kommer ditt bankkonto att debiteras med beloppet för ditt köp. Din bank reserverar detta belopp fram till den dagen då vi slutför din betalning. Därefter kommer ditt konto att debiteras officiellt. Detta kan ta upp till 30 dagar.
Vid köp av flera biljetter i en transaktion reserverar vissa banker felaktigt beloppet två gånger: en gång för det totala beloppet och en gång per individuell biljett. Tyvärr ligger denna procedur utanför vår kontroll. Vi rekommenderar att du kontaktar din bank och begära att det reserverade beloppet släpps.
Med hjälp av metoden Internetbank, även kallad ”RTOB” (Real Time Online Banking), kan du betala via iDEAL, FPX, CUP Online, Nordea, eNets, Trustly eller Sofort. Betalning med RTOB är kostnadsfritt vid bokning via KLM.com. Du kan använda den här betalningsmetoden fram till två timmar före avgång.
När du har valt din flygning väljer du en betalningsmetod för Internetbank som är tillgänglig för ditt land. När banken informerar oss om att betalningen är genomförd kommer du att få din e-biljett via e-post. Det här förfarandet brukar ta mindre än en timme i de flesta länder.
När du använder metoden Internetbank betalar du via våra partners Worldline ePayments eller Adyen.
Med en E-Wallet kan du kombinera olika betalningsalternativ, t.ex. ditt kreditkort och bankkonto. Du kan använda följande E-Wallets:
- PayPal: accepteras på KLM.com i runt 40 länder (inte möjligt med American Express-kort)
- Apple Pay: accepteras i KLM-appen i specifika länder
- Google Pay: accepteras i KLM-appen i specifika länder
- WeChat Pay: accepteras endast i Kina
- Alipay: accepteras i Kina och Hongkong (endast lokala kredit- och betalkort)
Se till att du kan betala hela beloppet med din E-Wallet. Vissa E-Wallets har en gräns för hur mycket du kan betala vid ett tillfälle. Så fort din E-Wallet-leverantör informerar oss om att betalningen har genomförts, kommer du att få din e-biljett via e-post. Det här förfarandet brukar ta mindre än 1 timma.
I de flesta fall kan du betala via banköverföring om bokningen görs senast 10–14 dagar före avgång.
Om du väljer att betala via banköverföring måste du ange flera uppgifter. Självklart behandlas all information konfidentiellt av oss. När reservationen är slutförd kommer du att få en referenskod för betalningen, bestående av 12 siffror och/eller bokstäver. Denna kod används för att lokalisera rätt bokning för den överförda betalningen. Se därför till att du anger den här koden korrekt när du gör överföringen.
När du har fått referenskoden för betalningen kan du överföra pengarna från ditt bankkonto. Det kan göras med hjälp av Internetbank, ett överföringsformulär eller en kontanttransaktion på din bank. Se till att slutföra betalningen inom 48 timmar efter att bokningen har gjorts.
Din bank kan eventuellt ta ut en överföringsavgift vid banköverföringar. För internationella överföringar blir du alltid debiterad en avgift för ”gränsöverskridande överföring” utöver biljettpriset. Din bank kan ge dig mer information om detta.
Om vi inte får hela beloppet kan utfärdandet av din biljett försenas. När vi har fått hela beloppet skickas en e-biljett till dig via e-post. Det kan ta upp till 5 arbetsdagar efter att betalningen har gjorts innan du får din e-biljett.
När du betalar via banköverföring betalar du oftast via vår partner Worldline ePayments. I vissa länder måste du överföra pengarna direkt till oss: Aruba, Bonaire, Chile, Curacao, Ecuador, Egypten, Filippinerna, Ghana, Indonesien, Iran, Kenya, Kina, Korea, Oman, Peru, Rwanda, Saint Martin, Saudiarabien, Surinam, Tanzania, Thailand, Uganda och Zambia. Din betalning är säker i alla lägen.
Det är inte möjligt att betala för försäkring via en banköverföring.
Du kan betala kontant eller använda ditt bankkort med PIN-kod på ett av KLMs biljettkontor efter att du har gjort din onlinebokning. För att kunna betala på biljettkontoret måste du ha med dig den bokningsbekräftelse eller bokningskod som du har fått via e-post. Det kostar vanligtvis inget att betala kontant eller med PIN-kod.
Observera att inte alla biljettkontor godkänner kontantbetalningar. Betalningar med kort och PIN-kod godkänns endast på våra kontor i Nederländerna.
Om Worldline ePayments och Adyen
Använder du Internetbank, betalning via E-wallets eller banköverföringar? Du betalar via våra partners Worldline ePayments eller Adyen. De administrerar onlinebetalningar och betalningsinformation för vår räkning. Vi använder de världsomspännande företagen Worldline ePayments och Adyens onlinetjänster för att säkerställa att din betalning genomförs på ett så effektivt och säkert sätt som möjligt.
Din betalningsinformation kommer att skickas på ett säkert sätt till Worldline ePayments eller Adyen. De kommer endast att användas för att bearbeta transaktionen; den här informationen kommer aldrig att avslöjas eller vidarebefordras till någon tredje part och inte heller användas för kommersiella ändamål. Vi skickar din biljett till dig via e-post när vi har fått en bekräftelse om att en fullständig betalning har gjorts.
Vanliga frågor
Vi har ingen betalningsmetod som gör att du kan betala i delbetalningar. Vi stöder kreditkortsbetalningar. Du kan kontakta din kreditkortsleverantör när du behöver betala av ditt köp.
Vi stöder flera betalningsmetoder. När du ska betala kan du välja kreditkort, Paypal, iDEAL med mera.