Ersättning
Ersättning
Du kan vara berättigad till ett fast ersättningsbelopp om du uppfyller dessa 3 kriterier:
- din flygning blev försenad eller inställd, och som resultat var din ankomsttid mer än 3 timmar senare än ursprungligen schemalagt;
- du reser med ett flyg som avgår från en flygplats inom EU, eller med ett flyg som flygs av ett flygbolag inom EU som avgår från en flygplats i ett tredje land till en flygplats inom EU, såvida inte lokal lagstiftning gäller i det tredje landet;
- och din försenade eller inställda flygning orsakades inte av speciella omständigheter, såsom extremt väder, politisk instabilitet eller tredjepartsstrejker.
Kupongtyper
Om du är berättigad till ersättning kommer du att få en resekupong (även kallad EMD-kupong). Ersättningsbeloppet beror på kupongtypen.
Kontrollera vad som gäller för din resa:
- Var din ursprungliga flygning 1 500 km eller kortare? Du får kupongtyp A med ett värde på 350 EUR (icke återbetalningsbar) eller 250 EUR (kontantbetalning).
- Var din ursprungliga flygning inom EU och längre än 1 500 km, eller utanför EU och mellan 1 500 och 3 500 km? Du får kupongtyp B med ett värde på 500 EUR (icke återbetalningsbar) eller 400 EUR (kontantbetalning).
- Var din ursprungliga flygning utanför EU och längre än 3 500 km? Du får kupongtyp C med ett värde på 800 EUR (icke återbetalningsbar) eller 600 EUR (kontantbetalning).
Din kupong är antingen icke återbetalningsbar eller får du den som kontantbetalning; detta anges på den resekupong du får.
Du kan använda en icke återbetalningsbar resekupong för att köpa en ny flygning eller extraval. Du kan också använda din kontantbetalning till en ny flygning eller extraval, eller byta den mot kontanter. Om du väljer att använda den för en ny flygning eller extraval gäller det högre värdet för en icke återbetalningsbar kupong.
Minskning av ersättning
Have you arrived less than 2 hours (voucher type A), 3 hours (voucher type B), or 4 hours (voucher type C) after your original flight was scheduled to arrive? Then your compensation might be reduced by 50%.
Använda din kupong
Du kommer att få ett e-postmeddelande med ett kupongnummer som består av 13 siffror, och som börjar med 074. Du kan också hitta kupongnumret i din profil. Kupongen är giltig i 1 år efter att du har mottagit den.
Du kan använda max 2 KLM-kuponger i kassan för att köpa en ny KLM-, Air France-, Delta Air Lines- eller Virgin Atlantic-biljett och extraval. Om du inte spenderar hela beloppet på en gång kommer du att få det återstående saldot i form av en ny kupong.
Observera att du inte kan använda en kupong för att betala för KLM Holidays eller skatter på Flying Blue-belöningsbiljetter.
Byt in mot kontanter
Har du en återbetalningsbar kupong och vill byta in den mot kontanter? Du kan enkelt begära detta utbyte. Om du ännu inte är säker på om du vill använda den för en ny biljett, inga problem: Du kan fortfarande begära kontantåterbetalning inom ett år efter att du fått den återbetalningsbara kupongen.
Vanliga frågor
Ja, kanske. Du kan ha rätt till flygersättning om:
- ditt försenade flyg gjorde att du anlände mer än 3 timmar senare än ursprungligen planerat;
- du avrest från eller flugit till en europeisk destination;
- ditt flyg inte var försenat på grund av särskilda omständigheter som extremt väder, politisk instabilitet eller strejk från tredje part.
Om du anlände mer än 3 timmar senare än vad som ursprungligen var planerat kan du ha rätt till ersättning.
Ja, kanske. Du kan ha rätt till flygersättning om:
- ditt inställda flyg gjorde att du anlände mer än 3 timmar senare än ursprungligen planerat;
- du skulle flyga från eller till en europeisk destination;
- ditt flyg inte ställdes in på grund av särskilda omständigheter som extremt väder, politisk instabilitet eller strejk från tredje part.
Ja, kanske. Du kan ha rätt till flygersättning om:
- ditt ombokade flyg gjorde att du anlände mer än 3 timmar senare än ursprungligen planerat;
- du avrest från eller flugit till en europeisk destination;
- ditt flyg inte ställdes in på grund av särskilda omständigheter som extremt väder, politisk instabilitet eller strejk från tredje part.
Enligt EU:s bestämmelser är flygbolagen skyldiga att kompensera passagerare för inställda eller försenade flyg om de uppfyller följande kriterier:
- Ankomst mer än 3 timmar senare än planerat
- Flyg till eller från Europeiska unionen
- Försening eller inställt flyg som inte beror på särskilda omständigheter
Läs mer om
Avbokning av en flygning
Vad du ska göra om du vill avboka (en del av) din resa.
Ändra en flygning
Hur du ändrar ditt resedatum, din avgångstid eller destination.
Villkor för resekuponger
Dessa villkor gäller om du får en återbetalning i form av en resekupong.
Passagerarrättigheter
Dina rättigheter vid inställd eller försenad resa, nedgradering och nekad ombordstigning. Genomförande av EU-förordning 261/2004.