Återbetalning i pengar

Vill du inte längre genomföra din planerade KLM-flygning? Troligtvis vill du få en återbetalning av din biljett. Vi förklarar vår policy: när du är berättigad till en återbetalning och hur du begär det.

Hur du begär en återbetalning

Du kan begära en återbetalning i pengar för den oförbrukade delen av din resa via vårt återbetalningssystem online. Detta system kontrollerar om du är berättigad till en fullständig återbetalning i pengar eller bara en del av den. Du kan också ringa oss, men tänk på att en avgift kan debiteras.

Handläggningstiden för din begäran är vanligtvis mellan två och fyra veckor. Tänk på att alla flygningar i din bokning kommer att avbokas så snart du begär en återbetalning. Om din flygning är schemalagd i framtiden ber vi dig vänligen att ansöka om en återbetalning i tid. Annars kan vår kabinbesättning fortfarande förvänta sig dig ombord, vilket kan försena ombordstigningsprocessen för andra passagerare.

Kontrollera statusen för din återbetalning

Har du redan begärt en återbetalning? Du kan enkelt kontrollera statusen på din begäran.

Har du inte bokat via KLM?

Tyvärr, du kan inte använda vårt återbetalningssystem online om du har bokat via en resebyrå. Vi råder dig att kontakta din resebyrå först, eftersom de har all nödvändig information för att ordna din återbetalning. Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats. Om du vill kan du också kontakta oss direkt så kan vi hjälpa till att ordna din återbetalning.

Behörighet

Vänligen kontrollera noggrant om du är berättigad till en fullständig återbetalning i pengar för att undvika besvikelse.

Flygplatsskatter

Vi rekommenderar att alltid begära en återbetalning, även om du har en biljett som inte är återbetalningsbar. Om du inte gick ombord på din flygning kan du kanske få tillbaka oanvända flygplatsskatter.

Inställd eller försenad flygning

Du kan alltid begära en återbetalning i pengar för din KLM-flygning i följande fall:

  • Din flygning ställdes in, och du tog inte någon alternativ flygning.
  • Du bestämde dig för att inte genomföra din utresa inom Europa eftersom den var mer än 90 minuter försenad, och din returresa var schemalagd samma dag.
  • Du bestämde dig för att inte genomföra din flygning eftersom tidtabellen ändrades med minst 3 timmars skillnad för flygningar i Europa eller minst 5 timmars skillnad för interkontinentala flygningar.
  • Du ville inte flyga till din slutdestination eftersom den planerade anslutningen vid mellanlandningspunkten inte var möjlig på grund av en försening, och din anslutningsflygning var försenad:

- 90 minuter eller mer vid retur samma dag.

- Minst 3 timmar för flygningar i Europa eller minst 5 timmar för interkontinentala flygningar.

Du vill avboka din flygning

Flyger du i Economy Class eller Premium Comfort Class? Kontrollera din biljettyp för att se om du kan begära en återbetalning i pengar. Bokningsavgiften, återbetalningsavgiften (om tillämpligt) och betalningsavgifter kommer inte att återbetalas.

  • Light- eller Standard-biljett: inte återbetalningsbar
  • Flex-biljett: återbetalningsbar, antingen utan kostnad eller mot en avgift, beroende på biljettpriset

Reser du i Business Class? Kontrollera din biljettyp för att se om du kan begära en återbetalning i pengar. Villkoren kan variera mellan olika flygningar. Du kan se villkoren när du bokar din flygresa eller i din e-postbekräftelse.

Ovanliga omständigheter

Du kan behöva avboka eller skjuta upp din resa på grund av omständigheter bortom din kontroll. Beroende på omständigheterna kan du begära att vi förlänger biljettens giltighetstid, en resekupong med samma värde som den oanvända delen av biljetten eller, i vissa fall, en exceptionell återbetalning till den ursprungliga betalningsformen:

Resekupong (före avgång):

  • Det finns en medicinsk anledning till att du inte kan resa
  • I den olyckliga händelsen att en närmaste familjemedlem till passageraren har avlidit

Förlängning av biljettens giltighet (efter avgång):

  • Det finns en medicinsk anledning till att du inte kan resa
  • I den olyckliga händelsen att en närmaste familjemedlem till passageraren har avlidit
  • Om du reser med en resekompis som tyvärr avlider under din resa

Exceptionell återbetalning till den ursprungliga betalningsmetoden:

  • Din visumansökan avslogs av den lokala myndigheten
  • I den olyckliga händelsen att passageraren har avlidit

Om en exceptionell återbetalning inte är möjlig i ditt fall kan du alltid begära återbetalning i enlighet med reglerna för den biljett som du köpte.

Begär återbetalning av din biljett.

Du kan sedan göra en begäran med din reseförsäkring för det icke återbetalningsbara beloppet.

Vi kan komma att be dig att lämna bevis för de extraordinära omständigheterna, så vänligen behåll alla intyg och annan dokumentation som kan behövas.

Om du vill begära återbetalning av en biljett som bokats via en resebyrå rekommenderar vi att du först kontaktar din resebyrå. De har all nödvändig information för att ordna din återbetalning. Om du har problem kan du kontakta oss för att få hjälp med att ordna din återbetalning. Du kan nå oss via sidan ”Kontakta oss”.

Prisskillnad

Om du bokade en Premium Comfort Class- eller Business Class-plats men var tvungen att resa i en lägre reseklass, kan du ansöka om en återbetalning av prisskillnaden när din resa är över. I händelse av en sista minuten-uppgradering får du en återbetalning av beloppet som du betalade för uppgraderingen. Reste du nyligen i en lägre reseklass, eller fick du en uppgradering i sista minuten?

Begär en återbetalning för prisskillnaden

Vanliga frågor