Försenat bagage
Anmäl försenat bagage
Hittar du inte din väska efter ankomsten? Rapportera alltid detta online inom 48 timmar efter din ankomst. Du kan också rapportera försenat bagage vid bagagedisken innan du lämnar flygplatsen. Efter att du skapar en anmälan får du alltid en så kallad rapport om försvunnet bagage (Property Irregularity Report, PIR) med ett filreferensnummer. Med hjälp av detta nummer kan du hålla reda på statusen för din deklaration.
Så snart ditt försenade bagage har anlänt till flygplatsen kontaktar leveranstjänsten dig. Efter att din bekräftelse på planerad leveranstid mottagits kommer bagaget att levereras.
Anmäl försenat bagage på flygplatsen
Observera att du för närvarande inte kan rapportera ditt saknade bagage online om du anländer till en av följande destinationer: Aberdeen, Birmingham, Bristol, Cardiff, Edinburgh, Glasgow, Humberside, Inverness, Leeds Bradford, London City, London Heathrow, Manchester, Newcastle, Norwich, Southampton eller Teesside.
Om du anländer till en av dessa destinationer, vänligen gå till bagagedisken på flygplatsen för att rapportera ditt saknade bagage. Lyckligtvis kan vi i 90 % av fallen hitta ditt bagage inom 3 dagar!
Spåra försenat eller försvunnet bagage
Har du redan anmält ditt försenade bagage? Från och med 24 timmar efter din deklaration kan du kontrollera statusen i bagagespårningssystemet med hjälp av ditt efternamn och filreferensnummer.
Bor du på flera destinationer under din resa? Du kan ändra din tillfälliga adress i bagagespårningssystemet.
I det sällsynta fallet att vi inte har hittat ditt bagage inom 21 dagar, vänligen kontakta KLMs kundtjänst. Vi kommer att diskutera nästa steg med dig, till exempel att skicka in en begäran.
Vanliga frågor
Hittar du inte din väska efter ankomsten? Du kan begära ersättning för förlorat bagage på flygplatsen genom att anmäla det vid bagagedisken innan du lämnar flygplatsen. I de flesta fall kan du också anmäla det online. Gör detta inom 48 timmar efter din ankomst.
När du har skickat in din begäran får du ett referensnummer som du kan använda för att spåra statusen för din fordran. Lyckligtvis hittas det mesta av bagaget inom 3 dagar!
In almost all cases (except the UK), you can report your delayed baggage online within 48 hours of arrival. Please have your booking code at hand. When filling in the form, you will read how to proceed next.
If this report does not work online, you can also see an agent upon arrival at the airport or call the KLM Customer Contact Centre.
Du kan ta reda på statusen för ditt bagage via vår spårningsinformation online. Se till att ha referensnumret till hands, liksom det efternamn som du använde vid registreringen av ditt försenade bagage.
Om vi inte har hittat ditt bagage efter 21 dagar ber vi dig kontakta oss för att komma överens om nästa steg.
Vi har ingen fastställd summa. I de sällsynta fall att vi inte har hittat ditt bagage inom 21 dagar, kontakta KLM:s kundtjänst. Vi diskuterar nästa steg med dig.
Om leveransen av ditt bagage försenas ersätts rimliga kostnader för nödvändiga så kallade akuta behov. Spara inköpskvittona.
Ja, du kan ändra leveransadressen online. Se till att ha referensnumret till hands, liksom det efternamn som du använde vid registreringen av ditt försenade bagage. För att säkerställa att rätt information används för att leverera ditt bagage ber vi dig att meddela oss så snart som möjligt.
Det flesta försenade bagagekollin hittas inom 3 dagar! När vi har hittat ditt bagage kontaktar vi dig för att ordna med leveransen.
När du rapporterade ditt försenade bagage kunde du välja flera alternativ för att få det. Om du har valt ”hämtning på flygplatsen” och fått ett meddelande om att bagaget har anlänt kan du komma till flygplatsen för att hämta det. Tyvärr är det inte lönt att åka till flygplatsen innan du får detta meddelande.
Även om ditt bagage är utrustat med en spårningsenhet, t.ex. AirTag eller SmartTag, ber vi dig att inte komma till flygplatsen.
Spårningsenheten kan ge information om var ditt bagage befinner sig, men är inte kopplad till våra system. På grund av interna processer och tullförfaranden kan det ta en viss tid innan ditt bagage blir tillgängligt för leverans eller upphämtning, beroende på flygplatsens alternativ.
Du kan vara säker på att du kommer att få ett meddelande när ditt bagage är klart för upphämtning eller leverans. Glöm inte att aktivera borttappat-läget på din spårningsenhet och uppdatera dina kontaktuppgifter. Detta hjälper oss att snabbt nå dig om det behövs.
Om rapporten inte fungerar online kan du också gå till disken i bagagehallen vid ankomst till flygplatsen eller kontakta KLM:s kundtjänst.