KLMs företagsprofil

KLM grundades den 7 oktober 1919, vilket gör det till världens äldsta flygbolag som fortfarande verkar under sitt ursprungliga namn.

KLM-koncernen

Med 34,1 miljoner passagerare och 621 000 ton frakt utgör KLM och KLM Cityhopper hjärtat i KLM-koncernen. Via ett stort nätverk av 92 europeiska städer och 70 interkontinentala destinationer erbjuder KLM direkttjänster till viktiga ekonomiska centrum över hela världen.

KLM är en partner i SkyTeam Alliance, vilket erbjuder passagerare ännu fler möjligheter, med gemensamt 1 063 destinationer i 173 länder. I KLM-koncernen ingår även de helägda dotterbolagen Transavia och Martinair. Transavia är det ledande lågprisflygbolaget i Nederländerna och transporterade nästan 9 miljoner passagerare 2018, med flyg från Amsterdam, Eindhoven och Rotterdam.

Baserat på principen att våra medarbetare är nyckeln till vårt varumärke, är vi övertygade om att vi kan göra skillnad genom att konsekvent erbjuda våra kunder en minnesvärd upplevelse. Denna ambition finns i vårt DNA. Tack vare den uppriktiga uppmärksamheten som vi ger våra passagerare känner de sig välkomnade, nöjda och bekväma.

Efter sammanslagningen med Air France 2004 har KLM följt konceptet med 1 Air France-KLM-koncern, 2 flygbolag och 3 kärnaktiviteter (passagerare, frakt och teknik & underhåll). Tillsammans med Air France har KLM en pionjärroll inom den europeiska flygtransportindustrin. KLM strävar efter lönsam tillväxt för att uppnå sina egna kommersiella mål såväl som mer allmänna ekonomiska och sociala mål.

KLM driver aktivt hållbar tillväxt på Amsterdams flygplats Schiphol och försöker få tillgång till alla marknader som kommer att förbättra kvaliteten på dess nätverk. Dessutom strävar KLM efter att säkerställa lika villkor för alla deltagare i sektorn.