KLMs ledning

Lär känna KLMs ledning: vår verkställande kommitté, förvaltningsrådet och direktörer.

Verkställande kommittén

KLMs ledning är under överinseende av dess ledningsgrupp. De lagstadgade verkställande direktörerna är ordförande och VD Marjan Rintel, VD och finansdirektör Bas Brouns och operativ chef Maarten Stienen.

Förvaltningsrådet

KLM:s förvaltningsråd övervakar den förvaltning som utförs av styrelsen samt KLM:s allmänna och operativa resultat och bolagsstyrning. Den är också rådgivande till styrelsen. Förvaltningsrådet övervakar KLM-koncernens strategiutveckling och politiska beslutsprocesser och godkänner viktiga ledningsbeslut. Vidare diskuteras hur företaget hanterar påverkan, risker och möjligheter relaterade till hållbarhet.

Förvaltningsrådet har nio ledamöter. Av dessa nomineras fyra ledamöter av KLM och fem av Air France-KLM. Förvaltningsrådet består av Wiebe Draijer (ordförande), François Enaud, Frédéric Gagey, Jan-Kees de Jager, Christian Nibourel, Marjan Oudeman, Fleur Pellerin, Benjamin Smith och Janine Vos.

Biografi: Marjan Rintel 

Marjan E.F. Rintel (1967) – Ordförande och VD – har en omfattande meritlista inom civil luftfart. Efter sina studier arbetade Rintel i olika roller på Amsterdam Airport Schiphol. 1999 anslöt hon sig till KLM och hade en rad olika befattningar fram till 2014. Hon lärde känna företaget från insidan: operativt och kommersiellt. 2014 bytte Rintel ut KLM mot NS (Dutch Railways). I sex år var hon operativ direktör i direktionen. 2020 utsågs hon till styrelsens ordförande. Den 1 juli 2022 återvände hon till KLM som Ordförande och VD.

Rintel ansvarar för KLMs övergripande strategi och prestation, där det är en viktig aspekt att sätta strategiska prioriteringar för att stärka KLMs marknadsposition. Dessutom är hon engagerad i att hjälpa KLM att återhämta sig ytterligare från COVID-19-krisen och göra KLM ännu mer hållbart. Det är mycket viktigt att denna vision och innovationer vidareutvecklas.

Hon ansvarar även för att upprätthålla och stärka en kundfokuserad och effektiv organisation. Fokus ligger på att utveckla och förbättra samarbeten, partnerskap och att stärka KLMs sociala position. Rintel anser att bandet mellan KLM och samhället bör stärkas med fokus på ömsesidig förståelse.

I sin roll som Ordförande för KLM är Rintel medlem av den verkställande kommittén för Air France KLM Group och VD-kommittén. Hon har även flera andra befattningar.

Rintel studerade företagsekonomi vid universitetet i Groningen.

Biografi Bas Brouns

Chief Financial Officer Bas Brouns (1971) är lagstadgad verkställande direktör och ansvarig för KLM:s finansiella planering, rapportering, investeringar och riskhantering. Som CFO leder Bas avdelningarna Corporate Control, Corporate Finance & Treasury, Internal Audit, Passenger Business Controlling, Taxation samt Real Estate & Facility Contracting. Han har också det yttersta ansvaret för inköp och bränsle.

Bas Brouns har arbetat på KLM i mer än 28 år och har haft finansiella befattningar inom olika områden, bland annat nätverksplanering, marktjänster, intäktshantering, allianser, e-handel, affärsinnovation och finansförvaltning. I sin senaste befattning var Bas Senior Vice President Corporate Controller.

Bas Brouns har en masterexamen i företagsekonomi från Groningens universitet och en masterexamen i finans från London Business School.

Biografi: Maarten Stienen

Maarten Stienen (1974) började på KLM som ledningspraktikant 1998. Efter avslutad praktik började han på Flygplanstjänster, där han arbetade i fyra år och slutligen utsågs till verksamhetschef. Han sökte en ny utmaning och gick över till Utestationer 2004, där han blev generaldirektör för Nord-, Central- och Sydamerika, vilket innebar att han flyttade till New York.

År 2007 återvände han till Nederländerna för att tillträda tjänsten som vice ordförande för Baggage- & returtjänster på Amsterdam Airport Schiphol. Efter att ha haft denna post i fyra år utsågs han till vice ordförande för Industriella relationer & Ersättning och fördelar, där han ansvarade för omstruktureringen av ersättningar och fördelar för hela KLMs personalstyrka.

2018 utsågs han till VD för KLMs cateringtjänster, där han ansvarade för leverans av tjänster till flera flygbolag, omarbetningen av catering-leveranskedjan och omställningen av den kommersiella strategin och personalstrategin. Han utsågs sedan till senior vice ordförande för Nav-operationer, en division med uppgift att hantera alla flygplan och passagerare för KLM och partners på Schiphol. Maarten arbetade på denna avdelning under coronavirus-pandemin: en av de mest utmanande kriserna i KLMs historia. I augusti 2022 utsågs han till operativ chef.

Maarten Stienen har 25 års erfarenhet av drift och ledning i olika divisioner inom AFKL-koncernen och i ledande befattningar. Tack vare denna breda erfarenhet har han stor insikt i att få personalstöd för viktiga förändringar. Maarten har också en stor affinitet för viktiga ämnen såsom kundnöjdhet, digitalisering och hållbarhet.

Biografi Miriam Kartman

Miriam Kartman (1965) har rollen som Chief People Officer (CPO) i styrelsen med ansvar för KLM:s personalpolicy som omfattar medarbetarutveckling, resurser och hälsa, strategisk personalplanering, utbildning och utveckling, mångfald och inkludering samt kollektivavtal. I sin roll har hon bland annat ansvar för avdelningarna Industrial Relations Compensations and Benefits, HR Strategy & Portfolio samt People Transformation.

Miriam började sin karriär som rådgivare inom personalfrågor (Employee Relations Advisor) på ExxonMobil. Hon har arbetat på KLM sedan 1992 då hon började som HR-chef för Cargo. Därefter har hon haft flera positioner inom HR-området och som linjechef, inklusive som Senior Vice President för Operations Control. Miriam har stor erfarenhet inom flygindustrin. Hon har kunskap inom HR-rådgivning, coachning, fackföreningsrelationer samt de operativa och affärsmässiga aspekterna av luftfart och kundupplevelser. Miriam är sedan mars 2023 en del av KLM:s styrelse.

Hon är medlem i Board of Airline People Directors' Council (APDC), en internationell organisation för HR-medarbetare inom flygindustrin, och hon sitter även i policykommittén för General Employers' Association of the Netherlands (AWVN) som är den största arbetsgivarföreningen i Nederländerna. Hon är även medlem i tillsynsnämnden för GITP, Marfo och Wings of Support.

Miriam har en examen i Business Economics and Social Economic Law från universitetet i Utrecht och har därutöver gått flera kurser på IMD Business School.

Biografi Barry ter Voert

Barry A.M. ter Voert (1971) har en MSc i företagsekonomi och en examen i ekonomi från Tilburgs universitet. Efter en praktikperiod hos Arthur Andersen i London började han på KLM 1996 som management trainee. Han har arbetat i Amsterdam, Budapest och Paris och haft en rad olika befattningar inom Air France-KLM:s affärsorganisation, bland annat Senior Vice President Pricing & Revenue Management och Senior Vice President Europe. I mars 2023 gick Barry med i KLM:s styrelse som Chief Experience Officer (CXO) och EVP Business Development. I denna roll är han ansvarig för KLM:s varumärke, kundupplevelse och utvecklingen av KLM:s affärsmodell, och leder avdelningarna Mainport Strategy, Fleet Development, Network Planning, Alliances, Customer Experience och Information Services. Barry tror på en framtid där KLM kommer att leda vägen för att göra flygindustrin ännu mer hållbar.

Som CXO är Barry ter Voert styrelsemedlem för SkyTeams, en allians av flygbolag som inkluderar Air France-KLM och Delta Air Lines.