Nätverk och allianser
KLM:s destinationer
KLM lägger regelbundet till nya destinationer och ställer in mindre lönsamma rutter. För att få de bästa möjligheterna till lönsam tillväxt följer man noga den lokala ekonomiska och turismrelaterade utvecklingen samt relationen till Nederländerna. År 2024 kommer KLM att flyga till 156 destinationer, 92 i Europa och 64 interkontinentala.
Tack vare samarbetet med partnerflygbolag kan KLM erbjuda ytterligare 525 destinationer. Nästan alla platser i världen kan nås från eller via Amsterdams flygplats Schiphol
Samarbete med partnerflygbolag
KLM:s strategi för partnerflygbolag har tre viktiga byggstenar. För det första deltagandet i det transatlantiska samriskföretaget med Air France, Delta Air Lines och Virgin Atlantic. För det andra deltagandet i samriskföretaget med Air France och China Eastern Airlines mellan Europa och Kina. Och för det tredje gör det breda spektrumet av codeshare-partner på alla kontinenter det möjligt för KLM att utöka sin närvaro över hela världen. Exempel på detta är partnerskapen med Kenya Airways i Östafrika, Copa Airlines i Centralamerika, Korean Air och Garuda i Nordöst- och Sydöstasien, Indigo i Indien och Qantas i Australien.
Dessutom är vårt strategiska partnerskap med GOL i Brasilien viktigt för att förbli förstahandsvalet för alla kunder som reser mellan Europa och Brasilien och resten av Sydamerika. KLM har ett nära samarbete med Air France över hela världen. KLM och Air France är aktiva deltagare i SkyTeam, en allians med 19 flygbolag över hela världen, för att gemensamt erbjuda sina kunder de mest innovativa och skräddarsydda produkterna.
Uppkopplade nav
Amsterdams flygplats Schiphol är det viktigaste navet i KLM:s nätverk. För Air France är det Charles de Gaulles flygplats i Paris. Kombinationen Air France och KLM drar nytta av detta system med dubbla knutpunkter, där näten är tätt sammanvävda. Nya destinationer stärker navens position och ökar därmed Amsterdams flygplats Schiphols attraktionskraft på passagerare och fraktföretag.