KLMs historia
1919
Den 7 oktober 1919 grundades Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën (Royal Dutch Airlines för Nederländerna och kolonierna) av åtta investerare från affärs- och banksektorn. Och så blev legenden om “Den flygande holländaren” verklighet. Albert Plesman ombads ta hand om ledningen av det nya företaget och utsågs till KLMs administratör. 1946 skulle han bli KLM:s förste VD. Redan innan företagets grundande hade drottning Wilhelmina skänkt det predikatet “kunglig”, och bekräftade därmed den växande betydelsen av den civila flygindustrin för Nederländerna.
1920
Den 17 maj 1920 genomförde KLM sin första flygning, vilket markerade starten för den reguljära trafiken mellan London och Amsterdam. Piloten Jerry Shaw flög en leasad De Havilland DH-16 från London till Schiphol. Ombord fanns två journalister, ett brev från borgmästaren i London till sin motsvarighet i Amsterdam och en hög tidningar.
1921
KLM välkomnade det första Fokker-flygplanet till flottan, vilket markerade början på långvariga band med den nederländska flygplanstillverkaren, som varade i nästan 100 år.
KLM inrättade också sin egen underhållsavdelning 1921. Engineering & Maintenance växte till sig till ett världens största underhållsverksamhet för flygplan, motorer och komponenter.
1924
På initiativ av Comité Vliegtocht Nederland-Indië (flygkommittén för Nederländska Ostindien) genomförde KLM sin första interkontinentala testflygning från Amsterdam till Batavia (nu Jakarta, Indonesien) med ett enmotorigt Fokker F-VII och visade att en säker flygförbindelse mellan Europa och Asien var möjlig.
Under 1924 utförde KLM den säkra leveransen av en värdefull avelstjur till Frankrike, vilket markerade starten för specialiserade djurtransporttjänster.
1930
KLM lanserade regelbunden trafik mellan Amsterdam och Batavia. Innan andra världskriget var det världens längsta reguljära flygförbindelse. Genom att göra Asien tillgängligt kunde KLM sprida sina vingar i en ny världsdel.
1934
KLM introducerade sitt första flygplan helt i metall, Douglas DC-2, och satte en ny standard för flottan. Flygplanet, som registrerades som PH-AJU Uiver (Stork), vann första pris i handikappkategorin med transport av passagerare och frakt i flygloppet London till Melbourne.
Dessutom började KLM 1934 att flyga mellan Nederländerna och Västindien, från Amsterdam till Curaçao, med en rad uppehåll av tekniska skäl på vägen. Den första transatlantiska flygningen hade som syfte att stationera ett flygplan på Curaçao. KLMs nya “västindiska kompani” kopplade regionen till Nord- och Sydamerika utifrån det här navet.
1935
KLM välkomnade sin första kabinpersonal. Den manliga, och senare kvinnliga, kabinpersonalen var huvudsakligen ansvariga för säkerheten ombord, men de tog också hand om passagerarna.
1940-1945
Nederländerna ockuperades under andra världskriget, vilket gjorde det omöjligt för KLM att flyga från Amsterdam. En stor del av flygbolagets flotta och utrustning förstördes under kriget. KLMs västindiska kompani fortsatte dock sin verksamhet. KLMs besättning använde också ett av de få kvarvarande flygplanen för att trafikera linjen Bristol-Lissabon enligt kontrakt med British Overseas Airways Corporation (BOAC).
Efter Nederländernas befrielse återställde KLM snabbt sina inrikesflyg och återupptog trafiken till destinationer i Europa, Mellanöstern och Asien.
1946
Med tillkomsten av flygplan som kunde flyga betydligt längre sträckor blev transatlantiska rutter ett mer realistiskt alternativ. KLM var det första flygbolaget som började flyga reguljärt till New York från det europeiska fastlandet och lade därmed grunden för sitt transatlantiska nätverk. Trafik till Central- och Sydamerika följde tätt därefter.
1952
Under ledning av International Air Transport Association (IATA) introducerade KLM en mer prisvärd Tourist Class vid sidan av First Class, vilket gjorde flygresor möjligt för fler människor. KLM började skänka Delft miniatyrhus - till en början fyllda med likör och senare holländskt gin - till passagerare i First lass. Än idag skänks miniatyrerna till KLMs passagerare i World Business Class, och ett nytt hus läggs till samlingen varje år på KLM:s födelse dag den 7 oktober, så att husets numret matchar KLMs ålder.
1958
KLM introducerade Economy Class, vilket gjorde flygresor tillgängliga för ännu fler människor.
1959
KLM transporterade drygt en miljon passagerare om året för första gången i sin historia.
1960
KLM välkomnade sitt första Douglas DC-8-flygplan, vilket markerade jetåldern gryning, då nya jetdrivna flygplan gradvis ersatte propellerdrivna flygplan. Genom att kombinera högre hastighet och större avstånd med färre uppehåll förkortades flygtiden avsevärt, vilket gjorde flygresor mer praktiska för passagerarna. KLM fortsatte att utöka sitt nätverk och förbinda Nederländerna med allt fler internationella destinationer.
1966
KLM grundade Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (Netherlands Airline Company, NLM) - senare kallat NLM Cityhopper - som gav nytt liv till KLM:s inrikesnätverk.
1967
KLM började flyga från sitt nya hem, med en central terminal och landningsbanor flera kilometer från det “gamla Schiphol”. Denna större hubb döptes om till Amsterdam Airport Schiphol och utformades för att hantera ökningen i flygtrafiken och allt större flygplan, med ett system bestående av flera tangentiella landningsbanor som tog hänsyn till de notoriskt skiftande vindarna över Nederländerna.
1971
Med Boeing 747 introducerade KLM widebody-flygplan i flottan. Flygplanet var dubbelt så stort som föregångaren, narrowbody-flygplanet Douglas DC-8, med kapacitet för upp till 350 passagerare.
1974
KLM introducerade Boeing 747 Combi-konceptet, vilket gjorde flottan mer ekonomiskt konkurrerande med flexiblare kapacitet och flytbar barriär mellan kabiner för passagerare och frakt ombord.
1989
KLM:s jakt på en kraftfull amerikansk partner, som kunde bygga upp ett världsomspännande nätverk, ledde till ett partnerskap med Northwest Airlines (NWA), som senare blev en del av Delta Air Lines. Partnerna Air France, Delta Air Lines och KLM etablerade sedan ett framgångsrikt transatlantiskt samriskföretag.
1991
KLM Cityhopper grundades genom en sammanslagning av de nederländska flygbolagen Netherlines och NLM Cityhopper. Dotterbolaget blev ett närtrafikbolag för KLM, som förde passagerare från Europa till Schiphol och gjorde flygplatsen till ett allt viktigare nav.
1992
KLM blev det första flygbolaget på det europeiska fastlandet som lanserade ett lojalitetsprogram för kunder. År 2005 integrerades programmet Flying Dutchman i Flying Blue, ett program som KLM och Air France gemensamt erbjuder sina passagerare idag.
Nederländerna undertecknade Open Skies Treaty med USA, vilket gör det möjligt för KLM att flyga till alla destinationer i USA som anses vara realistiska.
1993
Efter undertecknandet av Open Skies Treaty beviljade USA:s Department of Transportation Northwest Airlines och KLM antitrust-immunitet, vilket banade väg för ett mer intensivt samarbete och ett framgångsrikt strategiskt partnerskap med NWA.
1994
KLM och NWA införde tillsammans World Business Class (WBC) på interkontinentala flygningar. WBC kompletterade Economy Class och utvecklades snart till en hypermodern komfortklass. KLM upphörde med First eller Royal Class.
1996
Med starten av reguljärtrafik till Peking förlängde KLM sitt nätverk till Asien. Eftersom många nya destinationer i Kina tillkom under de kommande åren, blev Amsterdam Airport Schiphol “Kinas dörr till Europa”.
2004
KLM och Air France genomförde den ambitiösaste sammanslagningen av dem alla och bildade AIR FRANCE KLM, världens största flygbolagspartnerskap. KLM gick med i SkyTeam, en av tre globala flygbolagsallianser.
2005
AIR FRANCE KLM toppade Dow Jones Sustainability Index för första gången och behöll positionen fram till 2016. Under senare år fortsatte AIR FRANCE KLM att spela en banbrytande roll i sin strävan efter hållbarhet.
2008
Martinair Holland N.V. blev ett helägt dotterbolag till KLM. Flygbolagets passagerartrafik upphörde så småningom, men frakttjänsten blev en del av Air France KLM MARTINAIR Cargo.
2009
I sin strävan efter alternativ till fossila bränslen genomförde KLM sin första flygning från Amsterdam till Paris, delvis driven av biofotogen. Genom sitt dotterbolag SkyNRG har KLM gått samman med olika partners för att undersöka alternativ, med principen att de inte ska ha någon negativ inverkan på naturen eller livsmedelskedjan.
2017
KLM tog farväl av sitt sista Fokker F70-flygplan och avslutade därmed sitt nästan hundra år långa samarbete med tillverkaren Fokker. Med introduktionen av Embraer-flygplan standardiserade KLM sin KLM Cityhopper-flotta.
2019
KLM firade 100-årsjubileum och behöll sin status som världens äldsta flygbolag som fortfarande verkar under sitt ursprungliga namn.
KLM transporterade drygt 35 miljoner passagerare det året, ett nytt rekord.
2020-2022
Covid-19-pandemin utlöste en global kris i flygbranschen. KLM tvingades att drastiskt skära ner antalet flygningar och drabbades av stora förluster.
2022
När reserestriktionerna togs bort ökade passagerarantalet exponentiellt.
KLM introducerade Premium Comfort Class, en ny reseklass som utformats baserat på omfattande kundundersökningar.
2023
KLM och Air France meddelade en gemensam avsikt att göra omfattande investeringar i att förnya flottan under de närmsta åren. Från och med sommaren 2024 kommer Boeing 737 att ersättas med nya Airbus A321neo för kort- och medeldistansflygningar. Airbus A350 kommer att ersätta våra Boeing 777 och A330 från och med 2026. De nya flygplanen är mycket renare, tystare och effektivare än tidigare generationer.