Mångfald och inkludering på KLM

KLM strävar efter att främja en inkluderande miljö där alla känner sig välkomna, respekterade och sedda, oavsett om de är kunder, anställda, leverantörer eller på annat sätt kopplade till KLM. På KLM tror vi på genuina relationer till alla våra medarbetare, och vi bygger in omtanke och omsorg i KLM-upplevelsen för passagerare, medarbetare, lokalbefolkning, ekonomier och samhällen.

"The ocean of the air unites all people."

- Albert Plesman, founder of KLM Royal Dutch Airlines

Vilka vi är

Vi är ett globalt flygbolag och har fört samman människor i över 100 år. Ända sedan 1919 har vi sammanfört världar och liv. Nederländerna, vårt hemland, har länge varit en knutpunkt och en mötesplats för människor från olika kulturer, bakgrunder och perspektiv.

Vi skulle vilja särskilja oss genom följande:

  • Meningsfulla interaktioner: våra medarbetare är kärnan i vår organisation och skapar en varm och personlig kontakt med våra kunder.
  • Effektiva byten: vi, inklusive vårt partnernätverk, säkerställer snabb ankomst och avgång samt smidiga byten för våra passagerare på Schiphols flygplats.
  • Kontroll och trygghet: Vi hjälper kunderna att resa tryggt genom att öppet informera och ge dem möjlighet att anpassa sin resa på ett sömlöst sätt.

Den värld vi verkar i

Nästan 80 % av våra passagerare är av annan nationalitet än holländsk. Vi tror på värdet av att skapa meningsfulla kontakter med människor över hela världen. Det uppskattas att 10 % av världens befolkning identifierar sig som tillhörande HBTQI+-gruppen. Över en miljard människor i världen har någon form av funktionshinder eller funktionsnedsättning. Vår personal strävar efter att omfamna och återspegla mångfalden hos alla våra passagerare och i samhället.

Vad vi tror på

Vår personal består av människor av/med olika ålder, kön, läggning, etnisk-kulturell bakgrund, personligheter, erfarenheter och mycket mer. En mångsidig och inkluderande företagskultur skapar rätt inställning hos medarbetarna, vilket ger dem möjlighet att leverera utmärkt kundservice och skapa bästa möjliga kundupplevelse.

Vi tror också att en arbetsplats som präglas av mångfald och inkludering kan gynna KLM som företag. Var och en av oss tillför ett unikt perspektiv och en unik livserfarenhet till arbetet. Viktigast av allt är att vi tillsammans, och var och en för sig, kan göra en positiv skillnad för våra passagerare och ta fram det bästa hos oss själva och varandra.

Vägen till inkludering är en ständigt pågående lärandeprocess. Vi vet att vi inte är där än och är ödmjuka inför att det är en ständigt pågående resa. Det är därför vi strävar efter att vara inkluderande varje dag, för att lära oss att bli bättre under resans gång.

Inclusion is not just about meeting standards; it’s about unlocking potential. By celebrating both our commonalities and our differences, we become wiser.

We are strongly motivated in creating memorable experiences for the many diverse passengers we serve by creating a welcoming and respectful environment.

- Barry ter Voert, CXO KLM

Vad vi gör

För att säkerställa att alla känner sig välkomna, respekterade och sedda genomför vi bland annat följande åtgärder, projekt och initiativ:

  • Vi höjer hela tiden ribban för målen om balans mellan könen.
  • Vi lyssnar på behoven hos våra passagerare, medarbetare, ledare och samhället genom enkäter, forskning och studier.
  • Vi utvecklar medvetenhet om våra fördomar genom utbildning och workshops, inklusive genomgångar före flygningen och under vår rekryteringsprocess.
  • Vi lanserar alternativ för passagerare som inte identifierar sig som man eller kvinna, till exempel genom att välja ”mx” under bokningsprocessen, vid incheckningen, i Min resa osv. för könsneutrala hälsningsfraser.
  • När det gäller personer med synliga eller osynliga funktionsnedsättningar arbetar vi med stöd före resan och detaljerad information om särskilda tjänster, omfattande personalutbildning för att säkerställa empatisk och lyhörd assistans, toppmoderna flygplansanpassningar såsom bredare gångar och tillgängliga toaletter, samt noggrann mobilitetsassistans från incheckning till destination.

Detta kommer att hjälpa oss att skapa bättre och mer inkluderande upplevelser för våra passagerare.

Resursgrupper för anställda

Vi möjliggör också följande resursgrupper för anställda. Dessa grupper stöder en mångfald av gemenskaper inom KLM och förespråkar rättvisa och inkludering för alla KLM-anställda: