Passagerarrättigheter

Dina rättigheter vid inställd eller försenad resa, nedgradering och nekad ombordstigning. Genomförande av EU-förordning 261/2004.

När du är berättigad

De rättigheter som avses i denna text gäller specifikt i följande fall:

  • Du har en bekräftad bokning på flyget;
  • Du är helt incheckad vid den angivna tiden eller, om ingen tid anges, senast 45 minuter före avgångstiden;
  • Du reser på en biljett som är tillgängligt direkt eller indirekt för allmänheten, eller på en biljett som utfärdats inom ramen för ett flygbonusprogram;
  • Du reser på en flygning från en flygplats i EU eller på en flygning som flygs av ett gemenskapsflygbolag från en flygplats i ett tredjeland till en flygplats i EU, såvida inte lokal lagstiftning gäller i detta tredjeland.

Läs i PDF-format

Om du föredrar det kan du läsa PDF-versionen av dina rättigheter till assistans och kompensation.

Öppna PDF

1. Annullering

1.1 Annulleringsassistans

Om ditt flyg är inställt kan du välja att:

  • omdirigeras till din slutgiltiga destination under jämförbara transportförhållanden så snart som möjligt enligt vad som anges av flygbolaget, eller vid ett senare tillfälle som passar dig, i mån av tillgängliga platser; eller
  • få en återbetalning för den/de oanvända delen/delarna och delen/delarna som redan avslutats om du beslutar dig för att inte fortsätta din resa och istället återvända till den avreseplats som anges på biljetten.

Dessutom får du utan kostnad:

  • kupong för måltider och förfriskningar i rimlig relation till väntetiden;
  • hotellboende om en övernattning blir nödvändig (transport till/från flygplatsen och hotell ingår);
  • Ett förbetalt telefonkort eller kostnaden för två telefonsamtal (begränsade till fem minuter per samtal) eller två fax- eller e-postmeddelanden.

1.2 Annulleringskompensation

Om ditt flyg ställs in har du rätt till ersättning, förutom i följande fall:

  • Om det inställda flyget beror på extraordinära omständigheter som flygbolaget inte kunde ha undvikit och om flygbolaget har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika att ställa in.
  • Om du informeras om det inställda flyget minst två veckor före din planerade avfärd.
  • Om du informeras om det inställda flyget mellan två veckor och sju dagar före den planerade avfärden och du har ett nytt flyg som ger dig möjlighet att avresa högst två timmar före den planerade avgångstiden och anlända till din slutdestination mindre än fyra timmar efter din planerade ankomsttid.
  • Om du informeras om det inställda flyget mindre än sju dagar före den planerade avfärden och du har ett nytt flyg som ger dig möjlighet att avresa högst en timme före den planerade avgångstiden och anlända till din slutdestination mindre än två timmar efter din planerade ankomsttid.

Denna avbokningsersättning kan inte betalas ut på flygplatsen och därför måste du kontakta vårt kundtjänstteam (se avsnitt 5). Du kan välja mellan ersättning som en icke återbetalningsbar transporttillgodokupong och kontantersättning.

De icke återbetalningsbara beloppen för transporttillgodokupongen:

AFlygningar på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km500 EUR*
CAlla övriga flyg800 EUR*

Beloppen för kontantersättning:

AFlygningar på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km400 EUR*
CAlla övriga flyg600 EUR*

* Denna ersättning kan minska med 50 % om ankomsttiden för den alternativa flygningen inte överskrider den planerade ankomsttiden för den ursprungligt bokade flygningen med två timmar (flygningar som faller under A), tre timmar (flygningar som faller under B) eller fyra timmar (flygningar som faller under C).

Detta ersättningssystem grundar sig på EU-förordning 261/2004. Om du reser från en flygplats utanför EU (men till en destination i ett EU-land) kan lokala bestämmelser och andra ersättningssystem gälla. För mer information, kontakta vårt kundtjänstteam (ref. avsnitt 5).

2. Försening

2.1 Förseningsassistans

Stödet som beskrivs i detta avsnitt ges i händelse att ett flyg blir minst två timmar försenat jämfört med den planerade avgångstiden.

Utan kostnad kommer du att erbjudas:

  • måltider och/eller förfriskningar i rimlig relation till väntetiden;
  • hotellboende om du behöver övernatta eller stanna längre än du ursprungligen tänkt (inklusive transport),
  • Ett förbetalt telefonkort eller kostnaden för två telefonsamtal (begränsade till fem minuter per samtal) eller två fax- eller e-postmeddelanden.

Om flygningen är försenad med minst fem timmar och du inte vill fortsätta din resa kan du få en återbetalning för den oanvända delen/de oanvända delarna och den del/de delar av resan som redan slutförts. Om det är aktuellt kan du på vår bekostnad omdirigeras till den avreseplats som anges på biljetten.

2.2 Förseningskompensation

Om din ankomst har försenats med tre timmar eller mer jämfört med den planerade ankomsttiden har du rätt till ersättning, utom om förseningen beror på extraordinära omständigheter som flygbolaget inte kunde ha förutsett och om flygbolaget har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika förseningen.

Ersättningen kan inte betalas ut på flygplatsen och därför måste du kontakta vårt kundtjänstteam (ref. avsnitt 5). Du kan välja mellan ersättning i form av en icke återbetalningsbar transporttillgodokupong eller kontantersättning.

De icke återbetalningsbara beloppen för transporttillgodokupongen:

AFlygningar på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km500 EUR*
CAlla övriga flyg800 EUR*

Beloppen för kontantersättning:

AFlygningar på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km400 EUR*
CAlla övriga flyg600 EUR*

* Denna ersättning kan minskas med 50 % för flygningar på mer än 3 500 km om ankomsttiden för den försenade flygningen är mellan 3 och 4 timmar efter den planerade ankomsttiden.

Detta ersättningssystem grundar sig på EU-förordning 261/2004. Om du avgår från en flygplats utanför EU (men till en destination i ett EU-land) kan lokala bestämmelser och andra ersättningssystem gälla. För mer information, kontakta vårt kundtjänstteam (ref. avsnitt 5).

3. Villkor för nekad ombordstigning

Om antalet frivilliga för avlastning är otillräckligt och du nekas ombordstigning mot din vilja kommer du att få hjälp och ersättning om du har följt incheckningsreglerna som beskrivs ovan. Du kommer inte att ha rätt till denna hjälp eller ersättning om du nekats ombordstigning av anledningar kopplade till hälsa eller säkerhet, eller på grund av otillräckliga resedokument.

3.1 Assistans vid nekad ombordstigning

Om du nekas ombordstigning kan du välja att:

  • omdirigeras till din slutgiltiga destination under jämförbara transportförhållanden så snart som möjligt enligt vad som anges av flygbolaget, eller vid ett senare tillfälle som passar dig, i mån av tillgängliga platser; eller
  • få en återbetalning för den/de oanvända delen/delarna och delen/delarna som redan avslutats om du beslutar dig för att inte fortsätta din resa och istället återvända till den avreseplats som anges på biljetten.

Dessutom får du utan kostnad:

  • kupong för måltider och förfriskningar i rimlig relation till väntetiden;
  • hotellboende i fall då en övernattning blir nödvändig (transport till/från flygplatsen och hotell ingår);
  • Ett förbetalt telefonkort eller kostnaden för två telefonsamtal (begränsade till fem minuter per samtal) eller två fax- eller e-postmeddelanden.

3.2 Kompensation vid nekad ombordstigning

Om du nekas ombordstigning kommer du att få ersättning om du inte nekats ombordstigning av anledningar kopplade till hälsa eller säkerhet, eller på grund av otillräckliga resedokument. Ersättningen kommer att utfärdas på flygplatsen.

Du kan välja mellan icke återbetalningsbar transporttillgodokupong eller kontantersättning.

De icke återbetalningsbara beloppen för transporttillgodokupongen:

AFlygningar på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km500 EUR*
CAlla övriga flyg800 EUR*

Beloppen för kontantersättning:

AFlygningar på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km400 EUR*
CAlla övriga flyg600 EUR*

* Denna ersättning kan minska med 50 % om ankomsttiden för den alternativa flygningen inte överskrider den planerade ankomsttiden för den ursprungligt bokade flygningen med två timmar (flygningar som faller under A), tre timmar (flygningar som faller under B) eller fyra timmar (flygningar som faller under C).

Detta ersättningssystem grundar sig på EU-förordning 261/2004. Om du reser från en flygplats utanför EU (men till en destination i ett EU-land) kan lokala bestämmelser och andra ersättningssystem gälla. För mer information, kontakta vårt kundtjänstteam (ref. avsnitt 5).

4. Nedgradering

Om du ofrivilligt placerats i en lägre klass än den som din biljett köptes för kan du begära återbetalning av:

A. 30 % av biljettpriset för alla flygningar på 1 500 km eller mindre, eller

B. 50 % rabatt på biljettpriset för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km, och alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

C. 75 % av biljettpriset för alla andra flygningar.

5. Begäran om ersättning, kompensationskrav avseende annullering och försening och andra förfrågningar

Om du inte vill fullfölja dina ursprungliga resplaner, enligt beskrivningen ovan, på grund av att:

  • din flygning är inställd eller
  • din flygning är försenad minst 5 timmar eller
  • du nekats ombordstigning mot din vilja.

I dessa fall kan du få en återbetalning för den/de oanvända delen/delarna och den del/de delar som redan slutförts genom vår kundtjänst, vars kontaktuppgifter finns i avsnittet ”Kontakta oss” på vår webbplats.

Begäran om återbetalning och ersättning måste riktas till flygbolaget som flygresan utförs av eller som skulle ha utfört flygningen.

Om du vill komma i kontakt med Air France eller KLM angående en begäran om återbetalning, ett ersättningsanspråk eller någon annan fråga, kontakta vårt kundtjänstteam via kontaktuppgifterna som finns i avsnittet ”Kontakta oss” på vår webbplats.

6. Nationellt utsedda myndigheter

Varje EU-medlemsstat har utsett ett organ som ansvarar för efterlevnaden av reglerna för ersättning och assistans som beskrivs i detta meddelande.

Visa kontaktuppgifterna

Om du vill kräva ersättning för ditt flygavbrott, utan att behöva betala en hanteringsavgift till en tredje part, så råder Europeiska kommissionen passagerare att kontakta flygbolaget direkt och inte lämna in anspråk via en skadebyrå. (Kontaktuppgifterna finns tillgängliga via webbplatsen för det flygbolag som utför flygningen).

Detta meddelande är obligatoriskt enligt Europaparlamentets och Rådets förordning 261/2004.

Uppdaterat i november 2024